Показать сокращенную информацию

Nemirovskiy, Valentin G.en
Nemirovskaya, Anna V.en
Немировский, В.Г.ru_RU
Немировская, А.В.ru_RU
2019-02-27T10:52:36Z
2019-02-27T10:52:36Z
2019-02
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/109548
The purpose of the article is to analyse the social competitiveness of young people in the context of their ideas about their socio-cultural environment. The socio-cultural environment in the study is represented by the respondents’ perceptions about the predominance of a certain type of society at three levels: Russia as a whole, the region, the enterprise (educational institution). The social competitiveness of young people has only scarcely been studied by sociologists. In the article, this phenomenon is seen as the ability of social actors to achieve their goals in a society in the conditions of competition with other people. The empirical basis of this research is a representative survey, conducted in 2016 in the Krasnoyarsk Territory using formalized interviews among 1000 respondents. The article shows that the most competitive youth are those who perceive their socio-cultural macro environment (Russian society) as either pre-industrial, feudal or industrial, capitalistic one. It is established that there are two opposing in their meaning forms of the moral and value environment of the young people in the region, each of which ensures the high social competitiveness of a certain part of the youth. In particular, the socio-cultural environment of the competitiveness of young people corresponds to the contemporary state of Russian society. On the contrary, many adult actors continue to live in the socio-cultural context of the past era. It is concluded that the socio-cultural environment of the activity is specific for various social actors, and the identification of mechanisms of determination of social success is a promising area for further researchen
Цель статьи состоит в анализе социальной конкурентоспособности молодежи в контексте ее представлений о своей социокультурной среде. Социокультурная среда в исследовании репрезентирована представлениями респондентов о преобладании определенного типа общества на трех уровнях: Россия в целом, регион, предприятие (учебное заведение). Социальная конкурентоспособность молодежи практически не изучена отечественными социологами. Данный феномен в статье трактуется как способность социального актора к достижению своих целей в обществе в условиях соперничества с другими. Эмпирической базой выступает исследование, проведенное в 2016 г. в Красноярском крае по репрезентативной выборке методом формализованного интервью среди 1000 респондентов. В статье показано, что наиболее конкурентоспособна та молодежь, которая воспринимает свою социокультурную макросреду (российское общество в целом) как доиндустриальное, феодальное или индустриальное, капиталистическое. Авторы делают предположение, что социокультурная среда конкурентоспособности молодежи максимально соответствует современному состоянию российского общества, что влечет за собой вывод о специфичности социокультурной среды деятельности различных социальных акторов и перспективности ее дальнейшего исследования для выявления малоизученных механизмов детерминации их социальной успешностиru_RU
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal Universityen
social competitivenessen
socio-cultural environmenten
value orientationsen
regional youthen
социальная конкурентоспособностьru_RU
социокультурная средаru_RU
ценностные ориентацииru_RU
молодежь регионаru_RU
Social Competitiveness of the Youth and Their Perceptions of the Socio-Cultural Environment (Based on Research in a Large Siberian Region)en
Социальная конкурентоспособность молодежи и ее представления о социокультурной среде (на материалах исследования в крупном Сибирском регионе)ru_RU
Journal Articleen
Nemirovskiy, Valentin G.: Tyumen State University 6 Volodarskogo Str., Tyumen, 625003, Russia; valnemirov@mail.ruen
Nemirovskaya, Anna V.: National Research University Higher School of Economics 20 Myasnitskaya Str., Moscow, 101000, Russia; annanemirov@hse.ruen
Немировский, В.Г.: Тюменский государственный университет Россия, 625003, Тюмень, ул. Володарского, 6ru_RU
Немировская, А.В.: Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики» Россия, 101000, Москва, ул. Мясницкая, 20ru_RU
206-216ru_RU
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2019 12 (2)en


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию