Показать сокращенную информацию

Tareva, Elena G.en
Tarev, Boris V.en
Тарева, Е.Г.ru_RU
Тарев, Б.В.ru_RU
2018-10-29T02:28:29Z
2018-10-29T02:28:29Z
2018-10
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/99015
The subject of the article is problem situations of intercultural communication, which lie in the basis of Case-studies – specialized descriptions of real situations containing problems, which must be analyzed and solved. The authors study approaches to the design of Case-studies that are necessary for the preparation of university students for participation in intercultural communication. The novelty of these Cases is to provide information that helps to deeply analyze the reality of other cultures and, through it, to rethink the participant’s native picture of the world. Consequently, the aim of the article is to prove the role of the Case-study method in the development of intercultural communicative competence of students, which allows them to overcome the conflict of the dialogue of cultures. To achieve this goal, the following research methods were used: content analysis of verbal products of activity, questioning, survey, theoretical analysis and generalization of information received. As a result the article contains an example of a Case-study on intercultural communication issues, as well as the list of the most conflict-sensitive areas of intercultural interaction. The article may be of interest to specialists in the field of intercultural communication, Case-study designers, teachers of foreign languages, authors of textbooks on foreign languagesen
Предметом рассмотрения в данной статье являются проблемные ситуации межкультурной коммуникации, лежащие в основе кейса – специализированного описания реального контекста, содержащего проблему, необходимую для решения. Авторы изучают подходы к разработке кейсов, необходимых для подготовки студентов вузов к участию в межкультурной коммуникации. Новизна этих кейсов заключается в предоставлении информации, служащей для глубокого анализа инокультурной реальности и через нее переосмысления родной картины мира. Следовательно, целью статьи является доказательство роли кейс-метода в формировании межкультурной коммуникативной компетенции обучающихся, позволяющей преодолеть конфликт диалога культур. Для достижения цели использованы следующие методы исследования: контент-анализ вербальных продуктов деятельности, анкетирование, опрос, теоретический анализ и обобщение полученной информации. В качестве результата в статье приводится пример учебного кейса по проблемам межкультурной коммуникации, а также представлен список наиболее конфликтогенных сфер межкультурного взаимодействия, которые должны быть обработаны в формате кейса. Статья может быть интересна специалистам в области межкультурной коммуникации, разработчикам кейсов, преподавателям иностранных языков, авторам учебников по иностранным языкамru_RU
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal Universityen
intercultural dialogueen
intercultural conflicten
problem aspects of intercultural communicationen
Caseen
Case methoden
Case designen
межкультурный диалогru_RU
межкультурный конфликтru_RU
проблемные аспекты межкультурной коммуникацииru_RU
кейсru_RU
кейс-методru_RU
модель кейсаru_RU
Cases on Intercultural Communication: New Approach to Designen
Кейсы по межкультурной коммуникации: новый подход к моделированиюru_RU
Journal Articleen
Tareva, Elena G.: Moscow City University 4-1, 2nd Selskokhoziastvenny Proezd, Moscow, 129226, Russia; elenatareva@mail.ruen
Tarev, Boris V.: National Research University Higher School of Economics 20 Myasnitskaya Str., Moscow, 101000, Russia; boristarev@mail.ruen
Тарева, Е.Г.: Московский городской педагогический университет Россия, 129226, Москва, 2-й Сельскохозяйственный проезд, 4-1ru_RU
Тарев, Б.В.: Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики» Россия, 101000, Москва, ул. Мясницкая, 20ru_RU
1699-1710ru_RU
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2018 11 (10)en


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию