Show simple item record

Parfentjev, Nikolaj P.
Н.П.Парфентьевru
2009-04-03T05:28:17Z
2009-04-03T05:28:17Z
2009-05
http://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/917
The researchers carried out the theoretical studying of creative processes in the Ancient-Russian musical art and connected to it decoding (translation into the modern stuff notation) and the analysis of its products (chants) without taking into account their accessory to this or that regional school that can not give enough exact results of research. The ancient manuscripts testify, that at the identical tracing many complex musical marks-neumes (znamena’s) in the different areas of medieval Russia had the various maintenance – divorce (razvod’s), and it is necessary for taking into account at the research of products. Starting the studying the outstanding ancient Russian master’s creativity, the first of all it is necessary to collect together their author’s divorces of melodic formulas and of the the complex marks-neumes, scattered on numerous manuscripts. It is necessary to systematize these divorces, to define the author’s features, having compared to the other divorces and then to take into account the given features at the analysis chants. Data of these materials in the special tables representing musical-intonational alphabets of the masters (schools), create a basis for more exact decode and the analysis of the products of the ancient-Russian musical art, research of the theory of this art and the creative processes happened in it as a whole.en
Теоретическое изучение творческих процессов в древнерусском музыкальном искусстве и связанные с этим расшифровка (перевод на современную нотацию) и анализ произведений проведены здесь без учета их принадлежности к той или иной региональной школе, что не может дать достаточно точных результатов исследования. Сами древние памятники письменности свидетельствуют, что при одинаковом начертании многие сложные нотные знаки (знамена) в разных районах средневековой России имели различное содержание – «развод», и это необходимо учитывать при исследовании произведений. Приступая к изучению творчества выдающихся древнерусских распевщиков, следует прежде всего собрать воедино их авторские разводы мелодических формул и сложных знамен, разбросанные по многочисленным рукописям. Необходимо систематизировать эти разводы, определить авторские особенности, сопоставив с другими разводами, а затем учитывать данные особенности при анализе песнопений. Сведение этих материалов в особые таблицы, представляющие собой музыкально-интонационные азбуки мастеров (школ), создают основу для более точных расшифровки и анализа произведений древнерусского музыкального искусства, исследования теории этого искусства и происходивших в нем творческих процессов в целом.ru
367068 bytes
application/pdf
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal Universityen
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciencesen
2009 2 (2)en
the theory of Ancient-Russian musical arten
creativity of masters-melodosen
neumes and neumatic formulas alphabetsen
methods of chant decodingen
теория древнерусского музыкального искусстваru
творчество мастеровru
авторские азбуки формул и знаменru
методы расшифровки произведенийru
Author’s «Alphabets» in Systems of Record of Ancient-Russian Musical-Written Art Productsen
Авторские «азбуки» в системах записи произведений древнерусского музыкально-письменного искусстваru
Journal Article
Published Journal Article
Nikolaj P. Parfentjev: South-Ural State University, 76 Lenin’s pr., Chelyabinsk, 454080 Russia, e-mail: panp@susu.ac.ru
Н.П.Парфентьев Южно-Уральский государственный университет 454080 Россия, Челябинск, ул. Ленина, д. 76ru
163-168
184-199
http://elib.sfu-kras.ru:8080/bitstream/2311/917/1/02_Parfentjev.pdf
http://elib.sfu-kras.ru:8080/bitstream/2311/917/1/02_Parfentjev.pdf


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record