Show simple item record

Sitnikova, Alexandra A.en
Zhukovsky, Vladimir I.en
Ситникова, А.А.ru_RU
Жуковский, В.И.ru_RU
2018-09-25T04:49:21Z
2018-09-25T04:49:21Z
2018-09
http://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/72279
The article presents the result of a philosophical and art criticism analysis of some elements of the Moscow Cathedral of the Intercession on the moat (1555–1561), also known as St. Basil’s Cathedral. This analysis is part of a broader study related to the concept of state. According to the authors, the concept of state in modern Russian culture has origins in the ancient Russian history of the 16th century at the times of the first Russian Tsar Ivan the Terrible. To understand the basis of the modern Russian concept of state, the authors suggest turning to the analysis of representatives of the Old Russian art of the 16th century, the ideological content of which, one way or another, reveals this concept. The Moscow Cathedral of the Intercession on the moat was chosen as such a representative. The basic method of the research is philosophical and art criticism, developed and tested by Vladimir Zhukovsky in a number of theoretical and historical studies of art. The main conclusion of the study is related to the identification of some aspects of the ancient Russian concept of state, including the following aspects: the Pusk state is a kingdom ruled by an autocratic king, the state arises under mutual observance of certain conditions by the tsar and the people; the state is able to exist when the king in public affairs is guided by the divine (Orthodox) law, acting as the only earthly co-ruler of God; the state arises when the people unanimously desire a conciliar unity, which means they are ready to fully submit to the decisions of the tsar, pray God to be granted a conciliar unity, sacrifice their own life for the good of the state; the state is a fundamentally hierarchical socio-centric unity in which there can be no equality between tsars, their attendants and subjects; the tsar possesses not only human nature, but is marked by the sign of God’s choice; the conciliar unity of all people in the creation of the state whole is a divine gift for Ancient Rus; in ancient Russian culture, a person cannot help but want to become part of the state, since the state is understood as the only way for a Russian to achieve a relationship with God, a hope for the attainment of the Kingdom of Heavenen
В статье представлен результат философско-искусствоведческого анализа некоторых элементов московского собора Покрова на Рву (1555–1561 годы), известного также как храм Василия Блаженного. Данный анализ является частью более обширного исследования, связанного с концептом «государство». По мнению авторов, концепт «государство» в современной российской культуре имеет истоки в древнерусской истории XVI века времен первого русского царя Иоанна IV Грозного. Для понимания основы современного российского концепта «государство» авторы предлагают обратиться к анализу репрезентантов древнерусского искусства XVI века, идейное содержание которых, так или иначе, раскрывает данный концепт. В качестве такого репрезентанта был выбран московский собор Покрова на Рву. Основной метод исследования – философско-искусствоведческий анализ, разработанный и апробированный Владимиром Жуковским в ряде теоретических и исторических исследований искусства. Главный вывод исследования связан с выявлением некоторых аспектов древнерусского концепта «государство», в том числе: Русское государство – это царство, управляемое единовластным царем; государство возникает при взаимном соблюдении определенных условий царем и народом; государство способно существовать тогда, когда царь в государственных делах руководствуется божественным (православным) законом, выступая в роли единственного земного со-правителя Бога; государство возникает тогда, когда народ единодушно желает соборного единения: готов полностью подчиняться решениям царя; молить Бога о том, чтобы ему было даровано соборное единство; готов принести собственную жизнь в жертву во благо государства; государство – принципиально иерархичное социоцентрическое единство, в котором не может быть равноправия между царями – приближенными царя и подданными; царь не только обладает человеческой природой, но и отмечен знаком богоизбранности; соборное единство всех людей в деле создания государственного целого является божественным даром для Руси; в древнерусской культуре человек не может не желать стать частью государственного целого, так как государство понимается как единственный путь достижения для русского человека отношений с Богом, надежда на обретение Царствия Небесногоru_RU
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal Universityen
concepten
stateen
ancient Russiaen
Ivan the Terribleen
arten
representationen
the Intercession Cathedral on the moaten
концептru_RU
государствоru_RU
Древняя Русьru_RU
Иоанн Грозныйru_RU
искусствоru_RU
репрезентацияru_RU
собор Покрова на Рвуru_RU
Visualization of the Concept of State in the Architecture of the Moscow Cathedral of the Intercession on the Moat (1555–1561)en
Визуализация концепта «государство» в архитектуре московского собора Покрова на Рву (1555–1561)ru_RU
Journal Articleen
Sitnikova, Alexandra A.: Siberian Federal University 79 Svobodny, Krasnoyarsk, 660041, Russia; sem_dobrianka@mail.ruen
Zhukovsky, Vladimir I.: Siberian Federal University 79 Svobodny, Krasnoyarsk, 660041, Russiaen
Ситникова, А.А.: Сибирский федеральный университет Россия, 660041, Красноярск, пр. Свободный, 79ru_RU
Жуковский, В.И.: Сибирский федеральный университет Россия, 660041, Красноярск, пр. Свободный, 79ru_RU
1513-1528ru_RU
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2018 11 (9)en


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record