The Problems and Peculiarities of Modelling Integrated Systems of Heterogeneous Traffic Services
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/72079Автор:
Kravets, Oleg Ja.
Choporov, Oleg N.
Кравец, Олег Я.
Чопоров, Олег Н.
Дата:
2018-10Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. Математика и физика. Journal of Siberian Federal University. Mathematics & Physics;2018 11 (5)Аннотация:
The article considers some problems and peculiarities of the modelling and rational design of heteroge-
neous traffic servicing integrated systems. The aim of the article is to undertake a comparative analysis
of existing technologies in modelling distributed systems with a heterogeneous medium as part of a sub-
system of managing the modelling and upgrading of the systems in question. The research subject is a
system consisting of air and cable multiple-access systems.
The authors have used the methodology of conceptual and mathematical modelling within the queuing
systems theory. The article presents a model of heterogeneous subsystem representation, assigns the
optimal task for choosing the multicriteria of a system building variants, and proposes integrated protocols
for the functioning of the system as well as a mathematical model based on z-transferring of delivery time
and the service interval distribution series.
The obtained results can be used for the reconfiguration of both static and dynamic heterogeneous
(according to the transmission medium) information systems Рассмотрены проблемы и особенности моделирования и рационального проектирования интегральных систем обслуживания неоднородного трафика. Цель работы — провести сравнительный
анализ существующих технологий моделирования распределенных систем с неоднородной средой
в составе подсистемы управления процессами моделирования и модернизации рассматриваемых
систем. Объектом исследования является система, состоящая из эфирной и кабельной подсистем множественного доступа.
Использована методология концептуального и математического моделирования в рамках
теории систем массового обслуживания. Даны: модель представления структуры неоднородных подсистем; постановка оптимизационной задачи многокритериального выбора вариантов
построения системы; интегральные протоколы функционирования системы; математическая
модель на основе z-преобразований ряда распределения времени доставки и интервала обслуживания.
Результаты применимы как для статической, так и для динамической реконфигурации гетерогенных (по передающей среде) информационных систем