Author | Parfentieva, Natalia N. | en |
Author | Парфентьева, Н.В. | ru_RU |
Accessioned Date | 2018-07-30T02:15:21Z | |
Available Date | 2018-07-30T02:15:21Z | |
Issued Date | 2018-07 | |
URI (for links/citations) | https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/71766 | |
Abstract | The article reveals the ways of studying the features of the core concepts of Russian cultural identity representation in the Russian art of the 16–17th centuries, considered in its continuous dynamic and dialectical development at the key stages of formation and transformation. The relevance of the study stems from the fact that among a significant number of works on the problems of Russian art of the late Middle Ages and the beginning of the New Time, there are no special scientific works in which this topic would be considered as the main one. It is particularly important to define what the fundamental (archetypal) grounds of cultural identity is, how it is transformed at a turning point of history. The author suggests methods and approaches to solve the problem. One of the most significant scientific approach is the integrity of the investigation. It consists of comprehension of sustainable historical core of cultural identity and its embodiment in the art in all the chronological stages of the study period. The factor of identity stands out as a crucial element, synthesizing various determinants, that act in the development of art. The novelty consists of the authors’ identity reflection concepts in art and the use of a number of authors’ techniques to reveal semantic and stylistic formula of identity embodiment in the works of artists. The author gives a justification for the application of the inter-textual method of identifying the essential foundations of cultural identity, the textual method of structural and formulae analysis of the musical hymnographic works of medieval art, the element – structural method of research of manuscript ornamentation art. The solution of this problem will complement modern scientific ideas about cultural identity in the art and spiritual culture of Russia | en |
Abstract | В статье раскрываются пути изучения особенностей репрезентации в отечественном искусстве XVI–XVII вв. стержневых концептов русской культурной идентичности, рассматриваемой в ее непрерывном динамическом и диалектическом развитии на ключевых этапах
формирования и трансформации. Актуальность исследования обусловлена тем, что среди
значительного числа трудов по проблемам отечественного искусства Позднего Средневековья и начала Нового времени отсутствуют специальные научные работы, в которых указанная тема рассматривалась бы в качестве основной. Наиболее важно установить, что яв-
ляется фундаментальным (архетипическим) основанием культурной идентичности, как она
трансформировалась в переломные периоды истории. Автор предлагает методы и подходы
для решения проблемы. Одним из значимых научных подходов в его реализации является комплексность исследования. Она состоит в осмыслении устойчивого национально-исторического ядра культурной идентичности и его воплощения в искусстве изучаемого периода на всех
хронологических этапах. Фактор идентичности выделяется как решающее звено, синтезирующее действие различных детерминант развития искусства. Добавляют новизны в изучении темы авторские концепты отражения идентичности в искусстве и использование
целого ряда авторских методов. Это позволяет автору выявить семантико-стилистические
формулы воплощения идентичности в творчестве мастеров. Обосновывается применение интертекстуального метода выявления сущностных основ культурной идентичности, метода
текстологического структурно-формульного анализа музыкально-гимнографических произведений средневекового искусства, элементно-структурного метода изучения орнаментики
памятников книжно-рукописного искусства. Решение поставленной проблемы дополнит современные научные представления о культурной идентичности в искусстве и духовной культуре России. | ru_RU |
Language | en | en |
Publisher | Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University | en |
Subject | cultural identity | en |
Subject | Russian art | en |
Subject | Russification of Byzantine cultura | en |
Subject | Russian late Middle Ages | en |
Subject | Ivan IV the Terrible | en |
Subject | scientific methods and approaches | en |
Subject | культурная идентичность | ru_RU |
Subject | русское искусство | ru_RU |
Subject | русификация византийского наследия | ru_RU |
Subject | русское Позднее Средневековье | ru_RU |
Subject | Иван Грозный | ru_RU |
Subject | научные методы и подходы | ru_RU |
Title | To the Study of Reflection of Cultural Identity Processes in the Russian Art of the 16–17th Centuries | en |
Alternative Title | К проблеме изучения отражения идентичности в русском искусстве XVI–XVII вв. | ru_RU |
Type | Journal Article | en |
Contacts | Parfentieva, Natalia N.: Southern-Ural State University 76 Lenin Str., Cheliabinsk, 454080, Russia; parfentevanv@susu.ru | en |
Contacts | Парфентьева, Н.В.: Южно-Уральский государственный университет Россия, 454080, Челябинск, ул. Ленина, 76 | ru_RU |
Pages | 1127-1136 | ru_RU |
Journal Name | Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2018 11 (7) | en |