Показать сокращенную информацию

Reznikova, Ksenia V.en
Zamaraeva, Yulia S.en
Sergeeva, Natalia A.en
Резникова, К.В.ru_RU
Замараева, Ю.С.ru_RU
Сергеева, Н.А.ru_RU
2018-07-30T02:08:25Z
2018-07-30T02:08:25Z
2018-07
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/71765
In today’s world with the pressure of globalization, it is becoming increasing difficult for particular ethnicities to resist assimilation in a large society. The protection of the individual culture from homogenization and standardization is facilitated by maintaining and developing the ethnic language in particular, which is only possible on the basis of high-quality language teaching. Currently, a reduction is not only observed in the Entsys’ numbers, but also a drastic reduction in speakers of the Entsy language. This data indicates the presence of problems in education related to teaching the Entsy language. The objective of the article is to identify problems arising in the process of teaching the Entsy language which exist in the sociocultural sphere, and to suggest ways of overcoming them. The main methods used in the present paper include field study, questionnaires, interviews, content analysis. In the course of the study, by way of progressive solution of set tasks, the objective has been achieved: sociocultural problems of teaching the Entsy language have been identified, and solutions have been proposed. The main problems may be listed as follows: a reduction in the Entsys’ numbers; a reduction in the number of Entsy language speakers; the absence of an Entsy written language; the focus of the Entsy language and Entsy culture on domestic reindeer amidst almost complete disappearance of reindeer herding among the Entsys; the proclamation of the rights to access pre-school and secondary education taught in the Entsy language, while in practice these rights are not exercised. The two main ways to solve the problems identified include the development of the Ensty written language and the revival of reindeer breedingen
В современном мире под натиском глобализации отдельным этносам становится все сложнее сопротивляться растворению в большом обществе. Защите собственной культуры от гомогенизации и унификации способствуют поддержание и развитие родного языка, которые возможны лишь на базе качественного обучения. В настоящее время наблюдается не только сокращение количества энцев, но также и резкое сокращение людей, владеющих энецким языком. В образовательной сфере существует ряд проблем, связанных с обучением энецкому языку. Цель статьи – выявить проблемы в процессе обучения энецкому языку, существующие в социокультурной сфере, и предложить пути их преодоления. В качестве основных методов, использованных в настоящей работе, можно назвать полевое исследование, анкетирование, интервьюирование, контент-анализ. В ходе проведенного исследования путем постепенного решения поставленных задач достигнута цель – выявлены социокультурные проблемы обучения энецкому языку и предложены пути их преодоления. Основные проблемы: сокращение числа энцев; сокращение числа говорящих на энецком языке; отсутствие энецкой письменности; фокусирование энецкого языка и энецкой культуры на домашнем олене в условиях практически полного исчезновения северного домашнего оленеводства среди энцев; декларация права использования энецкого как языка получения дошкольного и среднего образования, на практике эти права не реализуются. В качестве двух основных путей преодоления данных проблем могут быть названы разработка энецкой письменности и восстановление северного домашнего оленеводстваru_RU
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal Universityen
indigenous peoplesen
northern territoriesen
entsyen
the Enets languageen
unwritten languageen
trainingen
reindeer herdingen
коренные народыru_RU
северные территорииru_RU
энцыru_RU
энецкий языкru_RU
бесписьменный языкru_RU
обучениеru_RU
оленеводствоru_RU
The Sociocultural Problems of Teaching the Entsy Languageen
Социокультурные проблемы обучения энецкому языкуru_RU
Journal Articleen
Reznikova, Ksenia V.: Siberian Federal University 79 Svobodny, Krasnoyarsk, 660041, Russia; axu-ta@mail.ruen
Zamaraeva, Julia S.: Siberian Federal University 79 Svobodny, Krasnoyarsk, 660041, Russia;en
Sergeeva, Natalia A.: Siberian Federal University 79 Svobodny, Krasnoyarsk, 660041, Russiaen
Резникова, К.В.: Сибирский федеральный университет Россия, 660041, Красноярск, пр. Свободный, 79ru_RU
Замараева, Ю.С.: Сибирский федеральный университет Россия, 660041, Красноярск, пр. Свободный, 79ru_RU
Сергеева, Н.А.: Сибирский федеральный университет Россия, 660041, Красноярск, пр. Свободный, 79ru_RU
1137-1150ru_RU
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2018 11 (7)en


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию