Показать сокращенную информацию

Tsareva, Yevgenia S.en
Царёва, Е.С.ru_RU
2017-08-25T05:27:07Z
2017-08-25T05:27:07Z
2017-08
http://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/34171
The methodology of music and local history studies in the 21st century is being significantly enriched and is mainly based on an interdisciplinary approach. A special body of work consists of works on the study of various components of the musical culture of Siberia – a vast region that is distinguished by the richest conglomerate of musical phenomena. This article observes the origin and development of academic musical traditions in one of the cities of Siberia – Krasnoyarsk – since the time of its foundation to the present days in their inseparable “genetic” connection with the spread and development of the European musical experience in the territory of the region. The analysis of mechanisms and forms of penetration of the latter required a cultural perspective and appeal to such concepts as “cultural diffusion”, “culture translation channels”, “cultural mediation”, “cultural dialogue”, etc. The article reveals a “tempo-rhythm” of the formation of the academic musical culture of Krasnoyarsk as a system, outlines its infrastructure and identifies the factors that contribute to these phenomena. Also, for the analysis of the local history material, the article addresses some ideas of A.A. Zinoviev’s sociological theory “about the original cell”. As a result, the author obtains new results in understanding the musical and historical processes in Krasnoyarsken
Методология музыкально-краеведческих исследований в XXI столетии значительно обога- щается и преимущественно базируется на междисциплинарном подходе. Особый корпус ра- бот составляют труды по изучению различных составляющих музыкальной культуры Сиби- ри – обширного региона, отличающегося богатейшим конгломератом музыкальных явлений. В настоящей статье рассматривается зарождение и развитие академических музыкальных традиций в одном из городов Сибири – Красноярске – от времени его основания и до наших дней в их неразрывной «генетической» связи с распространением и освоением на территории региона европейского музыкального опыта. Анализ механизмов и форм проникновения послед- него потребовал культурологического ракурса и обращения к таким понятиям, как «культур- ная диффузия», «каналы трансляции культуры», «культурное посредничество», «культурный диалог» и др. Выявляется «темпоритм» формирования академической музыкальной культуры Красноярска как системы, очерчивается её инфраструктура, обозначаются факторы, спо- собствующие данным явлениям. Также для анализа краеведческого материала привлекаются некоторые идеи социологической теории А.А. Зиновьева «об исходной клеточке». В итоге ав- тор получает новые результаты в осмыслении музыкально-исторических процессов в Красно- ярскеru_RU
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal Universityen
academic traditionsen
musical culture of European typeen
cultural diffusionen
infrastructure of cultureen
cellen
coreen
Krasnoyarsken
академические традицииru_RU
музыкальная культура европейского типаru_RU
культурная диффузияru_RU
инфраструктура культурыru_RU
клеточкаru_RU
ядроru_RU
Красноярскru_RU
Problems of the Genesis of the Academic Musical Culture of Krasnoyarsk (on the Methodology of Local History Studies)en
Проблемы генезиса академической музыкальной культуры Красноярска (к методологии краеведческих исследований)ru_RU
Journal Article
Published Journal Article
Tsareva, Yevgenia S.: Krasnoyarsk State Institute of Arts 22 Lenin Str., Krasnoyarsk, 660049, Russia; evatcareva@gmail.comen
Царёва, Е.С.: Красноярский государственный институт искусств Россия, 660049, Красноярск, ул. Ленина, 22ru_RU
1269-1278ru_RU
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2017 10 (8)en


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию