The Choral Cycle Six Songs to the Lines of R. Rilke by Paul Hindemith (some Style Features)
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/34167Автор:
Ravikovich, Lidiia L.
Равикович, Л.Л.
Дата:
2017-08Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2017 10 (8)Аннотация:
This article examines one of the most popular works of Paul Hindemith for a mixed chorus a cappella that is the cycle Six Songs to the Lines of R. Rilke, which vividly represents the creative style of the outstanding German master. Set to the texts of the original French poems by the Austrian poet, this cycle is distinguished by its stylistic unity, fresh sound and is an example of the deep organic nature of Hindemith’s choral thinking as the basis of the compositional method. Each of the songs of the cycle presents a picture of nature, imbued with a lyrical light and brightly, emotionally and convincingly embodied by the composer. On the basis of the analysis of this work, the paper highlights such issues as the structural principles and interpretation of the musical form, the dramatic development of the cycle choruses and their dynamic profile, analyzes expressive means, in particular, the intonation-melodic and modal harmonic language of the work, its textural organization В данной статье рассматривается одно из наиболее популярных произведений Пауля Хинде
мита для смешанного хора a cappella – цикл «Шесть песен на стихи Р. Рильке», который ярко
репрезентирует творческий стиль выдающегося немецкого мастера. Написанный на тексты
оригинальных французских стихотворений австрийского поэта, этот цикл отличается сти-
листическим единством, свежестью звучания и является примером глубокой органичности
хорового мышления Хиндемита как основы композиционного метода. В каждой из песен цикла
представлена картина природы, проникнутая светлым лирическим настроением и воплощен-
ная композитором ярко, эмоционально и художественно убедительно. На основе анализа дан-
ного сочинения в работе подробно освещаются такие вопросы, как структурные принципы
и трактовка музыкальной формы, драматургическое развитие хоров цикла и их динамический профиль, анализируются средства выразительности, в частности, интонационно-мелодиче-
ский и ладогармонический язык произведения, его фактурная организация