“The Problem of the Finale” in Symphony No. 10 by D. Shostakovich Through the Prism of Composer’s Work with Genre Material
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/34166Автор:
Naiko, Natalia M.
Найко, Н.М.
Дата:
2017-08Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2017 10 (8)Аннотация:
Having analyzed the score of the final allegro of Symphony No. 10 by D. Shostakovich, the author reveals many thematic elements with which the composer worked. Different genre motifs, rhythmic and accompaniment formulas and conventionally iconic figures were used in the Symphony as autonomous units that form various combinations vertically and horizontally. Through the structural, texture, harmonic “deformations”, the composer generated the effect of the musical texture disintegration, the uncoordinated genre and thematic elements, the mechanical performance of the components. Turning to the “exaggerated official” music language, “tired” intonational “cliches”, the composer consciously simulated an illogical process, which was a way of expressing his position В результате анализа партитуры финального аллегро симфонии № 10 Д. Шостаковича автор
статьи выявляет множество тематических элементов, с которыми работает композитор.
Различные по своей жанровой природе мотивы, ритмические, аккомпанементные формулы
и условно изобразительные фигуры используются как автономные единицы, образующие
различные комбинации по вертикали и по горизонтали. Посредством структурных, фактур-
ных, гармонических «деформаций» создается эффект разорванности музыкальной ткани,
нескоординированности жанровых и тематических элементов, механического перечисления
слагаемых. Обращаясь к «официозному» музыкальному языку, «затёртым» интонационным
«штампам», композитор сознательно моделирует алогичный процесс, что является способом
выражения авторской позиции