(Neo)mythological Elements in the Modern Russian Prose (through the Example of “Surgeon” by Marina Stepnova)
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/32519Автор:
Vojvodić, Jasmina
Войводич, Я.
Дата:
2017-05Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2017 10 (5)Аннотация:
The article deals with the method of neomythologization in the novel “Surgeon” by Marina Stepnova. Taking into account that neomythologizm is an important component in the modern socio-cultural ecumene and quite a complex concept, in the novel we analyze one segment of it – the creation and killing of “God” and divine position. The protagonist of the novel, a plastic surgeon Khripunov living in the 20th century, like Hassan-ibn-Sabbah, a monk of the 11th century, is a kind of “God” that in the text is shown through the light of narcissism and the desire to gain the power. At the structural level, the demiurge is the author per se who organizes the narratological whole of the two-side text В статье речь идет о приеме неомифологизации в романе «Хирург» Марины Степновой. При-
нимая во внимание, что неомифологизм является важной составляющей в современной соци-
окультурной ойкумене и довольно сложным понятием, мы в тексте Степновой анализировали
один сегмент неомифологизации – сотворение и убивание «бога» и божественной позиции.
Главный герой романа, пластический хирург Хрипунов, живущий в XX веке, наподобие Хасана ибн Саббаха, старца Горы XI века, является своеобразным «богом», что в тексте читается
сквозь призму нарциссизма и желания приобретения мощи. На структурном уровне демиур-
гом выступает сам автор, организующий нарратологическое целое двухпланового текста