The Formalists’ Heritage in Literature Teaching Methodology
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/32517Автор:
Lanin, Boris A.
Ланин, Б.А.
Дата:
2017-05Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2017 10 (5)Аннотация:
The formalists’ ideas have been mentioned neither in the textbooks nor in the teachers’ guidelines though they influenced the whole system of literary education. They became an implicit motto
of scholar analysis. Although official education cursed “the formalism” as the heresy that confronted “Marxist methodology”, many formalists’ tools and methods were widely used. In the 1920s their most prominent representatives were I.P. Plotnikov. M.I. Rybnikova, and later – M.G. Kachurin,
G.I. Belen’kii and G.G. Granik, who developed that line in the secondary school textbooks. So, the core essence of phenomena survived and still influences school literature as a discipline Идеи формальной школы широко использовались в методике преподавания литературы. При
этом главные термины, например «остранение», обычно не назывались. Наследие формали-
стов в оздействовало и мплицитно. Х отя м ногие м етодисты с оветской п оры в ынуждены
были использовать марксистскую риторику, к приемам и принципам формалистов они при-
бегали регулярно (даже проклиная их). В 20-е годы формальный метод перенес в риторику
И.П. Плотников, затем – М.И. Рыбникова, позже – М.Г. Качурин, Г.И. Беленький и Г.Г. Гра-
ник. Достижения формалистов используют и новейшие учебники, развивая литературу как
школьную дисциплину