Показать сокращенную информацию

Смирнова, Е.О.ru
Smirnova, Elena O.en
2012-11-29T08:06:58Z
2012-11-29T08:06:58Z
2012-12en
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/3127
New various approaches to pre-school moral education are analyzed in the article. Urgency and complexity of this task and inadequacy of traditional methods based on moral standards and rules of behaviour acquisition, encouragement and reproach, higher self-appraisal, etc. are dwelt upon. The idea of L.S. Vygotsky who emphasizes that moral education cant be based on laws and rules of behavior are also viewed upon. It is proved that moral education is inseparably connected with the development of interpersonal relations with the peers. Age-related dynamics of relationships to a peer at preschool age (from 3 to 7) is described. A special attention is given to problem forms of interpersonal relationships (aggressiveness, demonstrativity, shyness, etc.). In the final part of the article principles and stages of moral education focused neither on explanations, nor on positive examples display but on the development of spontaneous interrelations between children, perception of a peer not as an opponent or rival but as a partner are presented.en
В статье анализируются разные походы к нравственному воспитанию дошкольников. Показана актуальность и сложность данной задачи и неадекватность традиционных методов, которые основаны на усвоении моральных норм и правил поведения, на поощрении и порицании, на повышении самооценки и пр. Специально рассматривается позиция Л.С. Выготского, который показывает, что нравственное воспитание не может быть основано на законах и на правилах поведения. Доказывается, что нравственное воспитание неразрывно связано с развитием межличностных отношений со сверстниками. Рассматривается возрастная динамика отношения к сверстнику в дошкольном возрасте (от 3 до 7 лет). Особое внимание уделяется проблемным формам межличностных отношений (агрессивности, демонстративности, застенчивости и пр.) В последней части статьи представлены принципы и этапы программы нравственного воспитания, которая направлена не на объяснения, не на демонстрацию положительных примеров, а на развитие непосредственных взаимоотношений между детьми, на восприятие сверстника не как противника и конкурента, а как партнёра.ru
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University.en
2012 5 ( 11 )en
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences.en
moral educationen
preschool pedagogyen
interpersonal relationshipsen
self-consciousnessen
subject and object inception in interpersonal relationshipsen
acquisition of moral normsen
selfappraisalen
нравственное воспитаниеru
дошкольная педагогикаru
межличностные отношенияru
самосознаниеru
субъектное и объектное начало в межличностных отношенияхru
усвоение моральных нормru
самооценкаru
Методы нравственного воспитания в разных программах образования дошкольниковru
Methods of Moral Education in Various Pre-School Educational Programmesen
Journal Article
Published Journal Article
Смирнова, Е.О. : Московский центр психолого-педагогической экспертизы игр и игрушек МГППУ , Россия 107045, Москва, Сретенка 29, ауд. 411 , e-mail: smirneo@mail.ruru
Smirnova, Elena O. : Moscow centre of psychological and pedagogical expert examination of games and toys Moscow State University of Psychology and Education , Room 411, 29 Sretenka, Moscow, 107045 Russia , e-mail: smirneo@mail.ruen
1617-1627en


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию