Показать сокращенную информацию
Comma Effect in Reading Russian Sentences with Syntactic Ambiguity
Автор | Vlasov, Mikhail S. | en |
Автор | Trofimova, Elena B. | en |
Автор | Trofimova, Ulyana M. | en |
Автор | Власов, М.С. | ru_RU |
Автор | Трофимова, Е.Б. | ru_RU |
Автор | Трофимова, У.М. | ru_RU |
Дата внесения | 2017-01-30T08:35:24Z | |
Дата, когда ресурс стал доступен | 2017-01-30T08:35:24Z | |
Дата публикации | 2017-01 | |
URI (для ссылок/цитирований) | https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/30766 | |
Аннотация | Do punctuation marks facilitate sentence readability? Tasks consisting of sentences with syntactic ambiguity are suitable for experimental studies. In such studies the subjects deal with a specific pragmatic problem of relative clause (RC) attachment with complex noun phrase (NP) and choose early (N1 modification) or late (N2 modification) closure of ambiguous constructions in Russian. Our experiment showed that the presence or absence of a comma on a RC boundary had different effects on individual interpretation strategies of a certain sentence as well as speech tempo in reading. The experiment showed that the role of the punctuation factor in reading sentences in Russian with late closure prime was negligible. Null prime generally facilitated early closure preference, but there were no significant differences in tempo pronouncing of sentence segments. In addition, there was no correspondence between a pause and a comma on a RC boundary. Comma absence in the sentence with early closure prime caused tempo slowing in pronouncing N1 and reducing preferences of early closure from 100% to 80%. The experiment revealed gender differences in tempo pronouncing of N1 depending on the punctuation factor: females tend to read N1 slower than males. This effect becomes stronger when a comma precedes a RC | en |
Аннотация | Влияют ли пунктуационные знаки на удобочитаемость предложения? Для экспериментального исследования данного вопроса целесообразно использовать предложения с синтаксической неоднозначностью. Например, испытуемым предлагается решить конкретную коммуникативно-прагматическую проблему – выявить вершину определительного придаточного при его отнесении к одному из имен сложной именной группы (ИГ) в главной клаузе. В данном случае возможны две стратегии: предпочтение раннего закрытия (придаточное присоединяется к первому имени ИГ) и позднего закрытия (придаточное присоединяется ко второму имени ИГ). Наше экспериментальное исследование позволило установить «эффект запятой» (на границе главной и придаточной клаузы) на уровне индивидуальных стратегий интерпретации и темпа прочтения предложений в разных контролируемых условиях | ru_RU |
Язык | en | en |
Издатель | Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University | en |
Тема | Russian language | en |
Тема | syntactic ambiguity | en |
Тема | relative clause attachment | en |
Тема | early closure | en |
Тема | late closure | en |
Тема | priming | en |
Тема | reading aloud | en |
Тема | speech tempo | en |
Тема | comma effect | en |
Тема | русский язык | ru_RU |
Тема | синтаксическая неоднозначность | ru_RU |
Тема | присоединение определительного придаточного | ru_RU |
Тема | раннее закрытие | ru_RU |
Тема | позднее закрытие | ru_RU |
Тема | прайминг | ru_RU |
Тема | чтение вслух | ru_RU |
Тема | темп прочтения | ru_RU |
Тема | эффект запятой | ru_RU |
Название | Comma Effect in Reading Russian Sentences with Syntactic Ambiguity | en |
Альтернативное название | «Эффект запятой» при чтении предложений с синтаксической неоднозначностью на русском языке | ru_RU |
Тип | Journal Article | |
Тип | Published Journal Article | |
Контакты автора | Vlasov, Mikhail S.: Shukshin Altai State Humanities Pedagogical University 53 Korolenko Str., Biysk, 659333, Russia; vlasov_mikhailo@mail.ru vlasov_mikhailo@mail.ru | en |
Контакты автора | Trofimova, Elena B.: Shukshin Altai State Humanities Pedagogical University 53 Korolenko Str., Biysk, 659333, Russia; eltrofimova@mail.ru | en |
Контакты автора | Trofimova, Ulyana M.: Shukshin Altai State Humanities Pedagogical University 53 Korolenko Str., Biysk, 659333, Russia; umt2005@rambler.ru | en |
Контакты автора | Власов, М.С.: Алтайский государственный гуманитарно-педагогический университет имени В.М. Шукшина Россия, 659333, Бийск, ул. Короленко, 53 | ru_RU |
Контакты автора | Трофимова, Е.Б.: Алтайский государственный гуманитарно-педагогический университет имени В.М. Шукшина Россия, 659333, Бийск, ул. Короленко, 53 | ru_RU |
Контакты автора | Трофимова, У.М.: Алтайский государственный гуманитарно-педагогический университет имени В.М. Шукшина Россия, 659333, Бийск, ул. Короленко, 53 | ru_RU |
Страницы | 124-133 | ru_RU |
Журнал | Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2017 10 (1) | en |