Показать сокращенную информацию

Vlasov, Mikhail S.en
Trofimova, Elena B.en
Trofimova, Ulyana M.en
Власов, М.С.ru_RU
Трофимова, Е.Б.ru_RU
Трофимова, У.М.ru_RU
2017-01-30T08:35:24Z
2017-01-30T08:35:24Z
2017-01
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/30766
Do punctuation marks facilitate sentence readability? Tasks consisting of sentences with syntactic ambiguity are suitable for experimental studies. In such studies the subjects deal with a specific pragmatic problem of relative clause (RC) attachment with complex noun phrase (NP) and choose early (N1 modification) or late (N2 modification) closure of ambiguous constructions in Russian. Our experiment showed that the presence or absence of a comma on a RC boundary had different effects on individual interpretation strategies of a certain sentence as well as speech tempo in reading. The experiment showed that the role of the punctuation factor in reading sentences in Russian with late closure prime was negligible. Null prime generally facilitated early closure preference, but there were no significant differences in tempo pronouncing of sentence segments. In addition, there was no correspondence between a pause and a comma on a RC boundary. Comma absence in the sentence with early closure prime caused tempo slowing in pronouncing N1 and reducing preferences of early closure from 100% to 80%. The experiment revealed gender differences in tempo pronouncing of N1 depending on the punctuation factor: females tend to read N1 slower than males. This effect becomes stronger when a comma precedes a RCen
Влияют ли пунктуационные знаки на удобочитаемость предложения? Для экспериментального исследования данного вопроса целесообразно использовать предложения с синтаксической неоднозначностью. Например, испытуемым предлагается решить конкретную коммуникативно-прагматическую проблему – выявить вершину определительного придаточного при его отнесении к одному из имен сложной именной группы (ИГ) в главной клаузе. В данном случае возможны две стратегии: предпочтение раннего закрытия (придаточное присоединяется к первому имени ИГ) и позднего закрытия (придаточное присоединяется ко второму имени ИГ). Наше экспериментальное исследование позволило установить «эффект запятой» (на границе главной и придаточной клаузы) на уровне индивидуальных стратегий интерпретации и темпа прочтения предложений в разных контролируемых условияхru_RU
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal Universityen
Russian languageen
syntactic ambiguityen
relative clause attachmenten
early closureen
late closureen
primingen
reading alouden
speech tempoen
comma effecten
русский языкru_RU
синтаксическая неоднозначностьru_RU
присоединение определительного придаточногоru_RU
раннее закрытиеru_RU
позднее закрытиеru_RU
праймингru_RU
чтение вслухru_RU
темп прочтенияru_RU
эффект запятойru_RU
Comma Effect in Reading Russian Sentences with Syntactic Ambiguityen
«Эффект запятой» при чтении предложений с синтаксической неоднозначностью на русском языкеru_RU
Journal Article
Published Journal Article
Vlasov, Mikhail S.: Shukshin Altai State Humanities Pedagogical University 53 Korolenko Str., Biysk, 659333, Russia; vlasov_mikhailo@mail.ru vlasov_mikhailo@mail.ruen
Trofimova, Elena B.: Shukshin Altai State Humanities Pedagogical University 53 Korolenko Str., Biysk, 659333, Russia; eltrofimova@mail.ruen
Trofimova, Ulyana M.: Shukshin Altai State Humanities Pedagogical University 53 Korolenko Str., Biysk, 659333, Russia; umt2005@rambler.ruen
Власов, М.С.: Алтайский государственный гуманитарно-педагогический университет имени В.М. Шукшина Россия, 659333, Бийск, ул. Короленко, 53ru_RU
Трофимова, Е.Б.: Алтайский государственный гуманитарно-педагогический университет имени В.М. Шукшина Россия, 659333, Бийск, ул. Короленко, 53ru_RU
Трофимова, У.М.: Алтайский государственный гуманитарно-педагогический университет имени В.М. Шукшина Россия, 659333, Бийск, ул. Короленко, 53ru_RU
124-133ru_RU
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2017 10 (1)en


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию