Показать сокращенную информацию

Богданов, Д.А.ru
Bogdanov, Dmitry A.en
2012-09-17T15:49:06Z
2012-09-17T15:49:06Z
2012-09en
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/3026
Main ways of remodeling the contemporary system of professional education in terms of its effectiveness are considered in the article. In addition, not only a solution to the problem of evaluating the effectiveness of professional education is suggested but also the analysis of the current situation and steps taken for raising its efficiency are proposed. The main reason of a decrease in the effectiveness of professional education is the destruction of interconnection between the manufacture and education. As a consequence, we are facing a low level of youngsters employment and a lack of qualified specialists in the companies. Branch-wise, corporate and applied education might become possible steps to overcome the crisis. Despite the underlying perspectives of these streamlines, the author needs to point out undeniable weaknesses of these projects that concern more personal-oriented questions of how a student should determine whether education is effective, but not a problem of employment or providing a company with qualified personnel. The necessity of building a special department based on the institutes of higher education is grounded on the need to employ graduates, provide companies with specialists, consolidate the efforts of small and medium-sized enterprises and defining what is meant by self-actualization in terms of personal and professional point of views - it results in raising the effectiveness of professional education. The article was prepared with support of the Ministry of Education of the Russian Federation and the project-grant by the Regional Fund of Science Developing a system model of efficiency indicators of educational programs for the Bachelor degree.en
В статье рассматриваются основные направления модернизации современной системы отечественного профессионального образования (ПО) с точки зрения его эффективности. В работе представлен вариант определения эффективности профессионального образования, дан анализ настоящего положения дел, освещены шаги, предпринимаемые для повышения его эффективности. Основной причиной снижения эффективности ПО названо разрушение системы взаимосвязи производства и образования с точки зрения воспроизводства производительных сил. Следствием этого является низкий уровень трудоустройства современной молодежи, нехватка квалифицированных специалистов в компаниях. Среди шагов преодоления кризиса обозначены такие направления развития профессионального образования, как отраслевое, корпоративное и прикладное образование. Несмотря на перспективность данных направлений, автор статьи замечает слабости этих проектов, касающиеся определения эффективности профессионального образования для человека лично, отсутствие решения проблемы трудоустройства и обеспечения компаний квалифицированными кадрами. В конце статьи обсуждается необходимость создания особого института на базе вуза, занимающегося вопросами трудоустройства и обеспечения производства кадрами, консолидации сил участников малого и среднего бизнеса и определения позиции самореализации человека в личностном и профессиональном плане для расширения собственных возможностей и, тем самым, повышения эффективности профессионального образования.ru
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University.en
2012 5 ( 9 )en
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences.en
professional educationen
effectiveness of educationen
educational institutionsen
профессиональное образованиеru
эффективность образованияru
образовательные институтыru
Кризис профессионального образования в России и пути его преодоленияru
Crisis of Professional Russian Education and Ways of Its Overcomingen
Journal Article
Published Journal Article
Богданов, Д.А. : Сибирский федеральный университет , Россия 660041, Красноярск, пр. Свободный, 79 , e-mail: bogdanov-da@bk.ruru
Bogdanov, Dmitry A. : Siberian Federal University , 79 Svobodny, Krasnoyarsk, 660041 Russia , e-mail: bogdanov-da@bk.ruen
1228-1234en


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию