Показать сокращенную информацию

Мезенцева, Н.В.ru
Mezentseva, Natalia Ven
Шубин, Д.А.ru
Shubin, Dmitry A.en
2012-08-30T04:18:23Z
2012-08-30T04:18:23Z
2012-08en
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/3021
According to modern views, the educational process, on the one hand, correlates with its socially significant content, on the other hand it is stipulated by the students experience as a subject of the educational process and native bearer of own culture. In recent years, people are increasingly talking about physical education not only as a social phenomenon, but also as a stable personal quality. Therefore, education at the university is focused on the formation of the student as a subject of own physical education. Physical education, being one of the faces of the general human culture, in many respects determines the behavior of the individual in school, at work, at home, during communication, and also contributes to the solution of social and economic, educational and health problems (Baronenko, 2009; Barchukov, 2007; Buslakov, 2004). Modern scientific literature is full of data showing the significant role of physical education in the improvement of human health and the development of healthy lifestyle. However, there are almost no data describing the actual implementation of the curriculum of physical education at the university and its real contribution to the dynamics of the level of physical development and health of students, in the formation of motivational and value aspect of personal students physical education at the various stages of training. The dynamics of the formation of students physical education during the process of their development of this type of culture through the discipline Physical education is still not revealed (Egorychev, 2006). Students attitude toward physical education and sport is one of the most urgent social and educational problems. Physical education plays a significant role in the professional activity of the bachelor student and specialist, because their work is usually connected with a significant strain of attention, vision, intense intellectual activity and low mobility (Gendin, 2004). Self-cognition is the necessary prerequisite for the specialist activity in contemporary influences of the environment. Formation of the physical education of the future specialist is impossible without the ability to rationally correct own state by means of physical training and motor activity. Theoretical and methodological and practical sections of the curriculum of the discipline Physical education are the most difficult for implementation in the educational process, so it is extremely important to obtain the data that is not currently presented about how the actual study of the discipline Physical education influences on the actual formation of the personal students physical education in order to identify ways to improve the educational process as a whole (Ilyinich, 2005; Kobyakov, 2004).en
Согласно современным представлениям образовательный процесс, с одной стороны, соотносится со своим социально значимым содержанием, с другой - обусловлен опытом студента как субъекта образовательного процесса и носителя собственной культуры. В последние годы все чаще говорят о физической культуре не только как о социальном феномене, но и как об устойчивом качестве личности. Поэтому образование в вузе ориентировано на формирование студента как субъекта собственной физической культуры. Физическая культура, будучи одной из граней общей культуры человека, во многом определяет поведение личности в учебе, на производстве, в быту, общении, способствует решению социально - экономических, воспитательных и оздоровительных задач (Бароненко, 2009; Барчуков, 2007; Буслаков и др., 2004). Современная научная литература полна данными, показывающими значимую роль физической культуры в оздоровлении организма человека и в становлении здорового образа жизни. Вместе с тем фактически отсутствуют данные, характеризующие реальное выполнение учебной программы по физической культуре в вузе и ее реальный в динамику уровня физического развития и здоровья студентов, в формирование мотивационно- ценностного аспекта личностной физической культуры студента на различных этапах обучения. До сих пор не раскрыта динамика становления физической культуры студентов в процессе освоения ими данного вида культуры через учебную дисциплину «физическая культура» (Егорычев и др., 2006). Отношение студентов к физической культуре и спорту - одна из актуальных социально-педагогических проблем. Физическая культура играет значительную роль в профессиональной деятельности бакалавра и специалиста, так как их работа, как правило, связана со значительным напряжением внимания, зрения, интенсивной интеллектуальной деятельностью и малой подвижностью (Гендини др., 2004). Познание себя самого является необходимым условием обеспечения жизнедеятельности специалиста в условиях современных воздействий внешней среды. Формирование физической культуры личности будущего специалиста при этом немыслимо без умения рационально корректировать свое состояние средствами физической культуры и двигательной деятельности. Теоретический и методико- практический разделы учебной программы дисциплины «физическая культура» являются наиболее сложными для реализации в образовательном процессе, поэтому чрезвычайно актуально получение отсутствующих в настоящее время данных о том, как отражается реальное изучение дисциплины «физическая культура» на фактическом формировании личной физической культуры студентов, с тем чтобы наметить пути совершенствования учебного процесса в целом (Ильинич, 2005; Кобяков, 2004).клад вru
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University.en
2012 5 ( 8 )en
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences.en
physical educationen
Nordic walkingen
health-improving modelen
physical trainingen
motor activityen
questionnaireen
physical exerciseen
personalityen
activityen
физическая культураru
нордическая ходьбаru
оздоровительная модельru
физическое воспитаниеru
двигательная активностьru
анкетированиеru
физическое упражнениеru
личностьru
деятельностьru
Оздоровительная модель физического воспитания студентов 1 курсов нефизкультурных специальностей с использованием нордической ходьбыru
Health-Improving Model of Physical Education of the First-Year Students with Non-Sport Specialties with the Use of Nordic Walkingen
Journal Article
Published Journal Article
Мезенцева, Н.В. : Сибирский федеральный университет , Россия 660041, Красноярск, пр. Свободный, 79 , e-mail: premudrayavasa@mail.ruru
Mezentseva, Natalia V : Siberian Federal University , 79 Svobodny, Krasnoyarsk, 660041 Russia , e-mail: premudrayavasa@mail.ruen
Шубин, Д.А. : Сибирский федеральный университет , Россия 660041, Красноярск, пр. Свободный, 79ru
Shubin, Dmitry A. : Siberian Federal University , 79 Svobodny, Krasnoyarsk, 660041 Russiaen
1135-1145en


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию