Показать сокращенную информацию

Митич, Андрейru
Mitic, Andrejen
2012-04-22T05:09:27Z
2012-04-22T05:09:27Z
2012-04en
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/2839
Both in situational-functional and in the sense of its content, learning of N.M. Karamzin offers a conservative programme which represents format in which the civilizational and identity crisis in Russia at the beginning of the XIX century was answered by the system of arguments. This allows us to understand his intellectual effort as the moment in Russian intellectual history when unreflected traditionalism of Russian thought transforms itself into a rationalized hipostasis of reflected ideological conservatism, which became (in its various variants) spiritual official mainstream of Russian prerevolutionary thought. Key elements of the philosophical funding of his conservative worldview, its ontological, epistemological, axiological and methodological qualities- reproduce theirselfs at the law and political level of his conservative learning. Without intent to present N.M. Karamzins complex worldview evolution (in which he passed through the enthusiastic enlightment cosmopolitan phasis in his youth, to become a founding father of Russian conservatism in his middle ages), we will try to situate his work in the complex map of Russian intellectual tradition, present key values of his conservative system, and try to mark the importance of the idea of the state in it.en
При изучении работ Н.М. Карамзина как в ситуационно-функциональном плане, так и в плане содержания обозначивается консервативная «программа», составленная в формате «системы» аргументов, касающихся кризиса нации и кризиса личности в россии начала XIX века. Данный факт позволяет нам понять идеологию автора в тот период развития Российской интеллектуальной мысли, когда не нашедший отражения ее традиционализм трансформируется в рациональную основу идеологического консерватизма, который (в различных его вариантах) становится «официальной» духовной основой российской дореволюционной идеологии. Ключевые элементы философских идей консервативных взглядов писателя, их онтологические, гносеологические, аксиологические и методологические качества проявляются на юридическом и политическом уровнях консервативного учения. В данном исследовании не будет представлена общая эволюция взглядов Н.М. Карамзина (которая прошла через фазу восторженного просвещенного космополитизма в юности и привела его к статусу «отца-основателя» российского консерватизма в среднем возрасте), здесь будет предпринята попытка рассмотреть его работы в комплексе трудов российской интеллектуальной традиции, представить ключевые ценности его консервативной «системы» и обозначить важность идей о государстве.ru
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University.en
2012 5 ( 4 )en
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences.en
traditionen
conservatismen
Russian conservatismen
stateen
samoderzhavieen
традицияru
консерватизмru
российский консерватизмru
государствоru
самодержавиеru
Идея государства в консервативной системе ценностей Н.М. Карамзинаru
The Idea of State in N.M.Karamzins Conservative Value Systemen
Journal Article
Published Journal Article
Митич, Андрей : Университет г. Ниша, Юридический факультет , Сербия 18000, г. Ниш, Площадь университета, 21 , e-mail: andrejmitic@ptt.rsru
Mitic, Andrej : University of Nis, Faculty of Law , 2 University Square, Nis, 18000 Serbia , e-mail: andrejmitic@ptt.rsen
550-555en


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию