• русский
    • English
  • English 
    • русский
    • English
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Научные журналы
    • Журнал СФУ. Гуманитарные науки. Journal of SibFU. Humanities & Social Sciences
    • Гуманитарные науки. Humanities & Social Sciences. 2012 5 (4)
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Научные журналы
    • Журнал СФУ. Гуманитарные науки. Journal of SibFU. Humanities & Social Sciences
    • Гуманитарные науки. Humanities & Social Sciences. 2012 5 (4)
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Идея государства в консервативной системе ценностей Н.М. Карамзина

    Thumbnail
    View/Open:
    13_Andrej_Mitic.pdf (395.0 Kb)
    URI (for links/citations):
    http://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/2839
    Author:
    Митич, Андрей
    Mitic, Andrej
    Date:
    2012-04
    Abstract:
    Both in situational-functional and in the sense of its content, learning of N.M. Karamzin offers a conservative programme which represents format in which the civilizational and identity crisis in Russia at the beginning of the XIX century was answered by the system of arguments. This allows us to understand his intellectual effort as the moment in Russian intellectual history when unreflected traditionalism of Russian thought transforms itself into a rationalized hipostasis of reflected ideological conservatism, which became (in its various variants) spiritual official mainstream of Russian prerevolutionary thought. Key elements of the philosophical funding of his conservative worldview, its ontological, epistemological, axiological and methodological qualities- reproduce theirselfs at the law and political level of his conservative learning. Without intent to present N.M. Karamzins complex worldview evolution (in which he passed through the enthusiastic enlightment cosmopolitan phasis in his youth, to become a founding father of Russian conservatism in his middle ages), we will try to situate his work in the complex map of Russian intellectual tradition, present key values of his conservative system, and try to mark the importance of the idea of the state in it.
     
    При изучении работ Н.М. Карамзина как в ситуационно-функциональном плане, так и в плане содержания обозначивается консервативная «программа», составленная в формате «системы» аргументов, касающихся кризиса нации и кризиса личности в россии начала XIX века. Данный факт позволяет нам понять идеологию автора в тот период развития Российской интеллектуальной мысли, когда не нашедший отражения ее традиционализм трансформируется в рациональную основу идеологического консерватизма, который (в различных его вариантах) становится «официальной» духовной основой российской дореволюционной идеологии. Ключевые элементы философских идей консервативных взглядов писателя, их онтологические, гносеологические, аксиологические и методологические качества проявляются на юридическом и политическом уровнях консервативного учения. В данном исследовании не будет представлена общая эволюция взглядов Н.М. Карамзина (которая прошла через фазу восторженного просвещенного космополитизма в юности и привела его к статусу «отца-основателя» российского консерватизма в среднем возрасте), здесь будет предпринята попытка рассмотреть его работы в комплексе трудов российской интеллектуальной традиции, представить ключевые ценности его консервативной «системы» и обозначить важность идей о государстве.
     
    Collections:
    • Гуманитарные науки. Humanities & Social Sciences. 2012 5 (4) [18]
    Metadata:
    Show full item record

    DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    @mire NV
     

     


    DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    @mire NV