• русский
    • English
  • English 
    • русский
    • English
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Научные журналы
    • Журнал СФУ. Гуманитарные науки. Journal of SibFU. Humanities & Social Sciences
    • Гуманитарные науки. Humanities & Social Sciences. 2012 5 (2)
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Научные журналы
    • Журнал СФУ. Гуманитарные науки. Journal of SibFU. Humanities & Social Sciences
    • Гуманитарные науки. Humanities & Social Sciences. 2012 5 (2)
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Происхождение вселенной и событие рождения: феноменологические параллели

    Thumbnail
    View/Open:
    Nesteruk.pdf (551.4 Kb)
    URI (for links/citations):
    http://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/2706
    Author:
    Нестерук, А.В.
    Nesteruk, Alexei V.
    Date:
    2012-02
    Abstract:
    We argue that a) the idea of the Big Bang in its philosophical essence represents a sophisticated disguise of the problem of the historically contingent present of the universes display, and hence, b) the idea of the Big Bang represents an intellectual incarnation of the intuition about the historical boundaries of human transcendental consciousness as related to the whole of humanity as well as to any particular human being in the universe. Compared, a) and b) exhibit similarity in tackling a problem of a phenomenologically concealed origin of the universe and that of any particular human life. This analogy comes from an observation that in both cases the sense of comprehension of the given presence unfolds as a process of constitution of its antecedents: to understand the present and disclose its sense one must enquire into the events preceding it. However, the very process of this constitution as part of the embodied humanity subjected to the temporal irreversibility of macroscopic nature is directed to the future thus characterising in both cases the sought origin of the contingent state of the universe or of any particular human life as their telos. It is easy to understand that this counterintuitive conclusion is based on a certain understanding of temporality of human acts of consciousness and that the very history of the universe, as well as that of a human being, is unfolded from within this internal time-consciousness which characterises the developed, that is the adult state of mind.
     
    В статье проводится феноменологический анализ проблемы происхождения вселенной. Мы проводим точку зрения, что идея так называемого Большого Взрыва представляет собой завуалированную проблему случайной фактичности наблюдаемой вселенной. В ней воплощена интуиция об ограниченности трансцендентального сознания, отнесенного как ко всему человечеству, так и каждой индивидуальной личности. Представление о Большом Взрыве аналогично интуиции о сокрытом начале человеческой жизни, которое человек пытается эксплицировать в процессе своего развития. Тот факт, что как начало вселенной, так и начало человеческой жизни феноменологически сокрыты от сознания, указывает на то, что любое вопрошание о них составляет базовую тревогу существования, его «космической бездомности», которую человечество пытается преодолеть. Интересным является то, что начало жизни и вселенной эксплицируется посредством движения в будущее, так что и то и другое становится телосом либо антропологического, либо космологического объяснения. Этот контринтуитивный результат напрямую обязан феноменологическому исследованию космологии как представляющей структуру человеческой субъективности.
     
    Collections:
    • Гуманитарные науки. Humanities & Social Sciences. 2012 5 (2) [16]
    Metadata:
    Show full item record

    DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    @mire NV
     

     


    DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    @mire NV