Показать сокращенную информацию

Varavina, Galina N.en
Варавина, Г.Н.ru_RU
2016-11-01T07:33:19Z
2016-11-01T07:33:19Z
2016-10
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/26384
The present research studies the ornamental traditions of the indigenous peoples of the Arctic. It suggests a general typological characteristic of the traditional ornament of the Northern Tungus, Evens and Evenki. Since the dawn of time, they have been unique representatives of the Northern nomadic peoples, representing the Northeast division of the Tungus, belonging to Siberian-Manchurian ethnogenetic branch. In the course of long historical development, the Northern peoples created a number of works of decorative art, forming a unique cultural heritage of the circumpolar region, and making a cumulative contribution into the world culture treasury. Circumpolar culture of the nomads has developed a complicated system for harmonious existence of nature and man. This knowledge of the Northern nomads has been passed on from father to son, transmitted through the works of culture and art, being unique models of arts and crafts of the ethnos. The figurative “language” of the ornament of the Northern peoples is rich and multi-faceted, incorporating experience of interaction between nature and man. The Tungus ornament is one of the phenomena of the Even and Evenki national culture, reflecting its originality and peculiar features. The Tungus ornament is specific for expressing the nomadic culture, traditional way of life and peculiar picture of the world. It is distinguished with artistic and stylistic features along with the sacral and semantic content. The ornamental motives have been considered sacral, as they serve as a protective amulet. It should be noted that the ornament art is one of the most original elements of ethnic culture, vulnerable to changes much less than the routine objects they decorate. However, the Tungus ornament, and that of the Evens and Evenki in particular, remains an understudied area which has not undergone a comprehensive and deep analysis, especially on the semiotic and linguistic levels. For this reason, the present research drives a really acute problem. Besides, with the currently growing interest to the culture of autochthonic ethnicities, their stories and values, the traditional ornament may be classified as “raw material of the future”. Today, the scope of using forms, compositions, and elements of the traditional ornament in various areas of culture is extending such as to the design of trademark, decoration etc. So, Buryat Institute of Natural Science is working on a computer database of the traditional ornaments of the Mongol speaking peoples, which becomes a peculiar encyclopaedia of symbols, which may be used for creating new patterns based on the existing prototypes. For this reason, at the present stage the traditional ornament continues its development today. It is important to note that the traditional ornamental culture of the small-numbered indigenous peoples of the North and Siberia, based on mythological thinking, the fundamentals of their philosophy and nomadic world outlook, will always remain a hot topicen
В статье рассматриваются орнаментальные традиции коренных народов Арктики. Дается общая типологическая характеристика традиционного орнамента северных тунгусов – эвенов и эвенков. Они испокон веков уникальные представители северных кочевых народов, являют собой северо-восточное подразделение собственно тунгусов, относятся к сибирско-маньчжурской этногенетической ветви. В процессе длительного исторического развития северные народы создали множество памятников декоративного искусства, составляющих в настоящее время часть уникального культурного наследия циркумполярного региона, внесших совокупный вклад в сокровищницу мировой культуры. Циркумполярная культура кочевников развила разветвленную систему гармоничного существования природы и человека. Эти знания северных кочевников передавались из поколения в поколение через памятники культуры и искусства, которые являются уникальными образцами декоративно-прикладного искусства этноса. Образный «язык» орнамента северных народов богат и многогранен, вобрал в себя опыт взаимодействия человека с природой. Тунгусский орнамент – одно из явлений национальной культуры эвенов и эвенков, отразившее ее своеобразие и специфические черты. Специфика тунгусского орнамента заключается в том, что он выражение их кочевой культуры, традиционного образа жизни и своеобразной картины мира. Он отличается художественно-стилистическими особенностями и сакрально-семантическим содержанием. Их орнаментальные мотивы считались сакральными, они были призваны выполнять функции оберега. Следует отметить, что орнаментика является одним из наиболее самобытных элементов этнической культуры, который подвержен изменениям в намного меньшей степени, чем предметы повседневного использования. Однако тунгусский орнамент, в частности эвенов и эвенков Якутии, остается малоизученной областью, которая не получила всестороннего и глубокого анализа, особенно в семиотическом и лингвистическом планах, поэтому эта работа поднимает действительно актуальную проблему. Кроме того, в условиях растущего интереса к культуре автохтонных этносов, их истории и ценностям традиционный орнамент возможно отнести к «сырьевым ресурсам будущего». В настоящее время широко распространяется сфера применения форм, композиций и элементов традиционной орнаментики в различных областях культуры. Например, при создании товарных знаков, в дизайнерских и оформительских работах и т.д. Так, в Бурятском институте естественных наук создается компьютерная база данных традиционного орнамента монголоязычных народов, которая становится своеобразной энциклопедией символов, и с помощью которой можно будет моделировать новые узоры, используя существующие прототипы. Поэтому традиционная орнаментика на современном этапе не исчерпала возможностей дальнейшего развития и сегодня. Важно отметить, что традиционная орнаментальная культура коренных малочисленных народов Севера и Сибири, в основе которой лежит мифологическое мышление, мировоззрение кочевников, всегда остается актуальной темойru_RU
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University.en
indigenous peoples of the Arcticen
Northern nomadsen
Evensen
Evenkien
traditional world outlooken
cultural heritageen
traditional ornamenten
symbolical language of cultureen
ornament semanticsen
коренные народы Арктикиru_RU
северные кочевникиru_RU
эвеныru_RU
эвенкиru_RU
традиционное мировоззрениеru_RU
культурное наследиеru_RU
традиционный орнаментru_RU
символический язык культурыru_RU
семантика орнаментаru_RU
Ornamental art of Indigenous People of the Arctic: Traditions and the Present (Based on the Evens and Evenki)en
Орнаментальное искусство коренных народов Арктики: традиции и современность (на примере эвенов и эвенков)ru_RU
Journal Article
Published Journal Article
Varavina, Galina N.:Institute for Humanities Research and Indigenous Studies of the North SB RAS 1 Petrovskogo Str., Yakutsk, Russia, Sakha Republic (Yakutia), 677027, Yakutsk; E-mail: varavina1982@mail.ruen
Варавина, Г.Н.: Институт гуманитарных исследований и проблем малочисленных народов Севера СО РАН Россия, 677027, Якутск, Республика Саха (Якутия), ул. Петровского, 1ru_RU
2525-2530
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2016 9 (10)en


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию