Образ Сибири в творчестве художника Александра Сурикова
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/2605Author:
Семенова, А.А.
Semenova, Aleksandra A.
Сошенко, М.В.
Soshenko, Marina V.
Date:
2011-12Abstract:
This article is devoted to research in works of Siberian artist, Aleksandr Surikov (born in Irkutsk,
lives and works in Krasnoyarsk). It contains reference to creative biography of the author: academic
background and key exhibition projects.
The article represents main artistic traditions, which the painter followed: Dadaism, futurism, primitive
paintings, Art Brut, new British Art and some others. The artists creative works are considered in
fusion with poetic, pictorial and graphic pieces of his. Research in the painters creative works resulted
in distinguishing main creative techniques and principles forming the ground for the majority of his
works.
The image of Siberia is not expressly revealed in Aleksandr Surikovs works: you will not see landscapes
(the genre traditionally favoured by Siberian authors) as well as other direct indicators to the
local flavour of his pieces of art. The Siberian finds its way in Surikovs works through a modern
meaning. Thus, the image of a modern Siberia is decoded in the article, while the works themselves
are interpreted from the point how a modern Siberian artist reconsiders the word around him. In
Aleksandr Surikova works, Siberia is not indicative mountains, texture forests or mighty characters,
it is layouts of a Siberian city infrastructure, distinctive city markers, it is global processes holding in
the modern world, where a distinct differentiation between a local and universal flavour is gradually
dissolving, where a Siberian artists can start a dialogue with any modern world artist on the Internet-
Museum.
In the article, researching into the image of Siberia is focused on studying two main series in his
creative works: the New city series devoted to testing the aesthetic potential of a Siberian city
under construction in the beginning of the 21st century, and the Surikov 7 series, which is a modern
interpretation of Vasiliy Ivanovich Surikovs masterpieces (classic of Siberian painting). Статья посвящена исследованию творчества сибирского художника Александра Сурикова
(родился в г. Иркутске, живет и работает в г. Красноярске). Приведена информация о
творческой биографии автора: образование и ключевые выставочные проекты.
В статье проанализированы основные художественные традиции художника: дадаизм,
футуризм, живопись примитивистов, арт-брют, новое британское искусство и некоторые
другие. Творчество художника рассматривается в синтезе поэтических, живописных и
графических произведений автора. Итогом исследования творчества художника становится
определение основных творческих приемов и принципов, положенных в основу большинства
его произведений.
Образ Сибири в творчестве Александра Сурикова проявлен не буквально: среди его работ не
встретишь пейзажей - жанра, в котором традиционно сильны сибирские авторы, - или иных
«прямых» указателей на локальное. Сибирское в творчестве автора раскрывается совершенно
в ином - современном - смысле. Таким образом, в статье дешифруется образ современной
Сибири, произведения автора интерпретируются с точки зрения того, как современный сибирский художник переосмысливает окружающий его мир. Сибирь в творчестве
Александра Сурикова - это не характерные горы, фактурные леса или могучие персонажи,
а это раскладки инфраструктуры сибирского города, своеобразные городские маркеры, это
фиксация глобальных процессов в современном мире, в котором стирается четкая грань
между местным и повсеместным, в котором сибирский художник в музее-интернете может
вступать в диалог с любым мировым современным художником.
Исследование образа Сибири в статье сосредоточено на изучении двух центральных серий
в творчестве художника: серии «Новый город», посвященной апробированию строящегося в
начале XXI века сибирского города на эстетический потенциал, и «Суриков 7» - современной
интерпретации произведений классика сибирской живописи Василия Ивановича Сурикова.
Collections:
Metadata:
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Материалы экспертного семинара «Формирование модели специалиста нового поколения для сферы культуры и искусства»
Копцева, Н.П.; Koptseva, Natalya P. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2011-03)Представлены результаты экспертного семинара по проблеме формирования выпускника нового поколения в сфере культуры и искусства. Модератор семинара - Копцева Н.П. В качестве экспертов на семинаре выступают ведущие специалисты ... -
Понятие «региональная визуальная культура» в современной теории культуры и искусства
Бородина, М.А.; Сергеева, Н.А.; Borodina, Mariana A.; Sergeeva, Natalia A. (Journal of Siberian Federal University. Сибирский федеральный университет, 2024-04)В данной статье представлен обзор источников, авторы которых обращаются к исследованию визуальной культуры. Рассмотрены теоретические взгляды на визуальную культуру таких деятелей, как Клаус Хентшель, Ренцо Бальдассо, ... -
Maieutic Means of Criticism
Smolina, Maya G.; М.Г. Cмолина (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2009-03)The work is dedicated to the consideration of Maieutic tools of creation of the text of art criticism. There is a sample of applying Maieutic methods to the critical text about Mark Chagall’s creativity in the article. ... -
Сибирская специфика скульптуры Красноярска (в контексте общероссийских ценностей)
Бахова, Н.А.; Bakhova, Natalia A.; Сергиенкова, Н.М.; Sergienkova, Nadezda M. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2011-12)The Article is devoted to studying the originality of the Siberian sculpture in the aspect of presentation of all-Russian values. The theme of the article is defined by a series of the humanitarian and social researches ... -
The Transition of an Artistic Image from Material to Index Status: a Pictorial Portrait of Artistic Work
Bezgodova, Julia S.; Ю. С. Безгодова (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2008-09)art, there is a unique possibility of seeing the “miracle” of transition from the chaos of lines and spots of paints to something illusive and trustworthy. That transition hasn’t yet been considered in research since it’s ...