Показать сокращенную информацию
The Right of Access to Information on the Public Administration Activities in Russia and Germany: the Constitutional and Legislative Framework
Автор | Gritsenko, Elena V. | en |
Автор | Babelyuk, Ekaterina G. | en |
Автор | Proskuryakova, Maria I. | en |
Автор | Гриценко, Е.В. | ru_RU |
Автор | Бабелюк, Е.Г. | ru_RU |
Автор | Проскурякова, М.И. | ru_RU |
Дата внесения | 2016-09-23T08:52:47Z | |
Дата, когда ресурс стал доступен | 2016-09-23T08:52:47Z | |
Дата публикации | 2016-09 | |
URI (для ссылок/цитирований) | https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/21647 | |
Аннотация | The article deals with the constitutional and legislative grounds for the right of access to information in the sphere of public governance in Russia and Germany from a comparative perspective, its content and restrictions are subject to consideration. The thesis that the interpretation of the given right in national legal systems is significantly affected by international and supranational legal regulation is substantiated. However, the degree of such regulation penetration in Russia is rather lower than in Germany. The right of access to information in the public governance sphere is suggested having a dual nature – the right guaranteeing freedom for the individual (status negativus), and the right to participate in the state affairs governing (status activus). Such an approach to the nature of the right of access to information in the public governance understanding offers grounds to a broader understanding of a citizen’s information aspiration, where aspiration satisfaction does not depend on the fact whether the requested information affects the citizen’s rights or not. A comparative analysis of the constitutional guarantees of the right of access to information indicates that under the Russian Constitution they are represented more widely in comparison with the German Fundamental Law guaranteeing everyone free information recipience only from sources accessible to public. In this respect, access to information in the sphere of public governance regarding its intraadministrative official nature turned out to be outside the constitutional guarantees framework. At the same time, legislative and enforcing interpretation of the right in question guarantees in Germany tends to their continuous broadening while in Russia both legislative and judicial practice neither complement nor expand constitutional guarantees but concretize them in terms of setting restrictions on the right of access to information. Comparison of the right restrictions both in Russian and German legislation authenticates legal determinacy deficiency of the Russian legislative approach. Moreover, Russian approach in relation to adoption and judicial interpretation of the restrictions of the right of access to information concerning public administration activities is notable for unilateralism which is expressed in the absolutization of the idea of the protection of any restricted access information. In this respect, the use of the German experience in application of a weighing interests’ method to conflicts resolution between the right of access to information and other constitutional rights deserves special attention aimed at improving Russian legislation and judicial practice in the sphere under consideration | en |
Аннотация | В статье в сравнительном аспекте анализируются конституционные и законодательные основания права на доступ к информации в сфере публичного управления в России и Германии, раскрываются его содержание и ограничения. Обосновывается тезис о том, что на интерпретацию указанного права в национальных правопорядках существенное влияние оказывает международное и наднациональное правовое регулирование, при этом степень проникновения такого регулирования в России несколько ниже, чем в Германии. Право на доступ к информации в сфере публичного управления предлагается рассматривать как имеющее двойственную природу – право, гарантирующее свободу личности (status negativus), и право на участие в управлении делами государства (status activus). Такой подход к пониманию природы права на доступ к информации в сфере публичного управления дает основания для более широкого понимания информационных притязаний гражданина, не ставя их удовлетворение в зависимость от того, затрагиваются ли запрашиваемой информацией права гражданина или нет. Сравнительный анализ конституционных гарантий права на доступ к информации показывает, что в российской Конституции они представлены шире по сравнению с немецким Основным законом, гарантирующим каждому беспрепятственное получение информации только из общедоступных источников. В связи с этим доступ к информации в сфере публичного управления, учитывая ее внутриадминистративный, служебный характер, оказался за рамками конституционных гарантий. В то же время законодательная и правоприменительная интерпретация гарантий рассматриваемого права в Германии идет в сторону их постоянного расширения, тогда как в России и законодательная, и судебная практика не дополняют и не расширяют конституционные гарантии, а конкретизируют их в части установления ограничений права на доступ к информации. Сравнение ограничений рассматриваемого права в законодательстве России и Германии свидетельствует о наличии дефицита правовой определенности российского законодательного подхода. Более того, российский подход в части установления и судебной интерпретации ограничений права на доступ к информации о деятельности публичной администрации отличается односторонностью, которая выражается в абсолютизации идеи защиты любой информации ограниченного доступа. В связи с этим использование немецкого опыта применения метода взвешивания интересов при разрешении конфликтов между правом на доступ к информации и иными конституционными правами заслуживает особого внимания в целях совершенствования российского законодательства и судебной практики в рассматриваемой сфере | ru_RU |
Язык | en | en |
Издатель | Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University. | en |
Является частью серии | Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2016 9 (9) | en |
Тема | right of access to information on the public administration activities | en |
Тема | the principle of openness and transparence (transparency) of the public authority | en |
Тема | protection of restricted access information | en |
Тема | a weighing interests‘ method | en |
Тема | право на доступ к информации о деятельности публичной администрации | ru_RU |
Тема | принцип открытости и прозрачности (транспарентности) публичной власти | ru_RU |
Тема | защита информации ограниченного доступа | ru_RU |
Тема | метод взвешивания интересов | ru_RU |
Название | The Right of Access to Information on the Public Administration Activities in Russia and Germany: the Constitutional and Legislative Framework | en |
Альтернативное название | Право на доступ к информации о деятельности публичной администрации в России и Германии: конституционные и законодательные пределы | ru_RU |
Тип | Journal Article | |
Тип | Published Journal Article | |
Контакты автора | Gritsenko, Elena V.:St. Petersburg State University 7-9 University Embankment, St. Petersburg, 199034, Russia; E-mail: gricenko.e@jurfak.spb.ru | en |
Контакты автора | Babelyuk, Ekaterina G.:St. Petersburg State University 7-9 University Embankment, St. Petersburg, 199034, Russia | en |
Контакты автора | Proskuryakova, Maria I.:St. Petersburg State University 7-9 University Embankment, St. Petersburg, 199034, Russia | en |
Контакты автора | Гриценко, Е.В.:Санкт-Петербургский государственный университет Россия, 199034, Санкт-Петербург, Университетская набережная, 7-9 | ru_RU |
Контакты автора | Бабелюк, Е.Г.:Санкт-Петербургский государственный университет Россия, 199034, Санкт-Петербург, Университетская набережная, 7-9 | ru_RU |
Контакты автора | Проскурякова, М.И.:Санкт-Петербургский государственный университет Россия, 199034, Санкт-Петербург, Университетская набережная, 7-9 | ru_RU |
Страницы | 2202-2222 |