Показать сокращенную информацию

Sertakova, Ekaterina A.en
Сертакова, Е.А.ru_RU
2016-09-23T04:38:30Z
2016-09-23T04:38:30Z
2016-09
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/21629
This article was written as part of the grant named Creating a Corpus of Texts for Children in Their Native Languages (Evenki, Nenets, Dolgan, Nganasan) as a Way of the Unique Preservation of the Indigenous Peoples of Krasnoyarsk Krai, and is devoted to the study of Nenets children’s literature. The theoretical part of the article is the rationale for this study. This part determines the object of the study, the purpose and objectives, methodology and directly the source base. The practical part of the work carries out a historiographical review of the study and classification of the Nenets folklore, where the genre of fairy tale takes one of the key places, the specificity of fairy stories, names, acting heroes of fairy tales is revealed, the analysis of such representatives of the children’s literature of the northern Nenets people as Boy Susui, Three Shamans, and others, is done. Based on the material of the analysis of the Nenets fairy tale’s samples, the article determines the specificity of Nenets children’s literature and reveals its educational potentialen
Статья написана в рамках гранта «Создание корпуса текстов для детей на родных языках (эвенкийский, ненецкий, долганский, нганасанский) как способ уникального сохранения КМНС Красноярского края» и посвящена изучению ненецкой литературы для детей. Теоретическая часть статьи представляет собой обоснование необходимости проведения данного исследования. В данной части определены предмет исследования, цель и задачи, методология и непосредственно источниковая база. В практической части работы проводится историографический обзор изучения и классификации ненецкого фольклора, где одно из ключевых мест занимает жанр «сказка», выявляется специфика сказочных сюжетов, названий, действующих героев сказок, проводится анализ таких репрезентантов детской литературы северного народа ненцы, как «Мальчик Сусуй», «Три шамана» и т.д. На материале анализа образцов ненецкой сказки выявляется специфика ненецкой детской литературы, вскрывается ее образовательный потенциалru_RU
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University.en
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2016 9 (9)en
children's literatureen
the peoples of the Northen
Krasnoyarsk Kraien
the Nenetsen
fairy talesen
traditional knowledgeen
cultural valuesen
the worldviewen
детская литератураru_RU
народы Севераru_RU
Красноярскийо крайru_RU
сказкиru_RU
традиционные знанияru_RU
культурные ценностиru_RU
картина мираru_RU
Nenets Children’s Literature: the History and Specificityen
Ненецкая детская литература: история и спецификаru_RU
Journal Article
Published Journal Article
Sertakova, Ekaterina A.:Siberian Federal University 79 Svobodny, Krasnoyarsk, 660041, Russia; E-mail: sertachok@mail.ruen
Сертакова, Е.А.:Сибирский федеральный университет Россия, 660041, Красноярск, пр. Свободный, 79ru_RU
2013-2021


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию