Показать сокращенную информацию

Lourié, Svetlana V.en
Лурье, С.В.ru_RU
2016-08-26T03:30:04Z
2016-08-26T03:30:04Z
2016-08
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/20521
E.S. Markarian’s traditiology is considered in the article against the background of foreign tradition theories by R. Redfield, A. Royce, E. Shils and S. Eisenstadt. All Western authors who wrote about tradition, one way or another base on the dichotomy of “tradition-modernization” what is not typical for Russian scientists. Tradition itself for them is a mechanism for the development of any society. S. Eisenstadt’s tradition theory, as well as E.S. Markarian’s traditiology assumes variability of tradition, the presence of creative component in it. The difference lies in the fact that Markarian’s tradition itself has a mechanism of self-development, and development is a natural characteristic of tradition and acts, in turn, as a mechanism for the development of society. Markarian’s traditiology describes the world volatile in its nature and a conservative component of tradition in the works by Markarian is paid much less attention. Markarian closely links traditiology with his theory of adaptation and activity approach in culturology. Markarian’s traditiology is convenient as a theoretical justification of ethnology tools that allows to observe what in culture is permanent and what changes, and how. The history of Soviet and Russian traditiology is considered in the article as wellen
В статье рассматривается традициология Э.С. Маркаряна на фоне зарубежных теорий традиции Р. Редфильда, А. Райс, Э. Шилза, Ш. Эйзенштадта. Все западные авторы, писавшие о традиции, так или иначе мыслят с учетом дихотомии «традиция-модернизация», для отечественных ученых это совершенно не характерно. Традиция для них сама является механизмом развития любого общества. Теория традиции Ш. Эйзенштадта так же, как и традициология Э.С. Маркаряна, предполагает изменчивость традиции, наличие в ней креативной составляющей. Различие состоит в том, что у Маркаряна традиция сама в себе имеет механизм саморазвития, и развитие является естественным свойством традиции и выступает, в свою очередь, механизмом развития общества. Традициология Маркаряна описывает мир изменчивый по своей сути, и консервативной составляющей традиции в работах Маркаряна уделяется значительно меньшее внимание. Маркарян тесно связывает традициологию со своей теорией адаптации и деятельностным подходом в культурологии. Традициология Маркаряна удобна в качестве теоретического обоснования инструментария этнологии, позволяющего наблюдать, что в культуре является неизменным, а что меняется и как. В статье также рассматривается история возникновения советской и российской традициологииru_RU
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University.en
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2016 9 (8)en
traditiologyen
the dichotomy of “tradition-modernization”en
a historical styleen
conservative and creative components of traditionen
novationen
self-developmenten
adaptation theoryen
the activity approachen
традициологияru_RU
дихотомия «традиция-модернизация»ru_RU
исторический стильru_RU
консервативная и креативная составляющие традицииru_RU
новацияru_RU
инновацияru_RU
саморазвитиеru_RU
теория адаптацииru_RU
деятельностный подходru_RU
E.S. Markarian’s Traditiology: Distinction from Foreign Tradition Theoriesen
Традициология Э.С. Маркаряна: отличие от зарубежных теорий традицииru_RU
Journal Article
Published Journal Article
Lourié, Svetlana V.:Sociological Institute of the RAS 25/14, 7th Krasnoyarmeyskaya Str., St. Petersburg, 190005, Russia; E-mail: svlourie@gmail.comen
Лурье, С.В.:Социологический институт РАН Россия, 190005, Санкт-Петербург, ул. 7-я Красноармейская, 25/14ru_RU
1719-1726


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию