Flash Fiction by M.A. Tarkovsky in the Context of Traditionalism: the End of Direction vs. Different Prospect
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/20264Автор:
Valyanov, Nikita A.
Вальянов, Н.А.
Дата:
2016-05Аннотация:
Flash fiction of the contemporary Siberian writer M.A. Tarkovsky is considered by critics and literary
scholars in the context of late traditionalism. The motive of chaos and loss of national / traditional,
relevant for the post-village literature are becoming mainstream in the prose of the writer and are
manifested in the literary texts by R.V. Senchin, A. N. Varlamov, O.O. Pavlov and others. The writer
himself defines the boundary of transition from the crisis of national identity to the problem of
rethinking and native values preservation. The hero- intellectual is bound to return to the folk origins,
reconnect with nature and feel the original existence. Another way of survival is constructed in the
fictional world of M.A. Tarkovsky: the writer creates the ideology of asceticism and approves his
own cultural and geographical marginality (A.I. Razuvalova). Understanding of tradition as the most
important category of human existence is transformed in the flash fiction of the author Малая проза современного сибирского писателя М.А. Тарковского рассматривается
критиками и литературоведами в контексте позднего традиционализма. Мотив хаоса и
утраты национального/традиционного, актуальный для постдеревенской литературы,
становится ведущим в прозе намеченного писателя, идеально прослеживается в
художественных текстах Р.В. Сенчина, А.Н. Варламова, О.О. Павлова и др. Собственно сам
художник обозначает границу перехода от кризиса национального самосознания к проблеме
переосмысления и сохранения исконных ценностей. Герою-интеллигенту суждено вернуться
к народным истокам, воссоединиться с природным миром, почувствовать подлинную
экзистенцию. В художественном мире М.А. Тарковского конструируется иной способ
выживания: писатель формирует идеологию отшельничества, утверждает собственную
культурно-географическую маргинальность (А.И. Разувалова). В малой прозе автора
трансформируется понимание традиции как важнейшей категории человеческого бытия