The Ideal of Brotherhood in M.M. Prishvin s Diaries and Fiction Created in 1914-1923
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/20260Автор:
Knorre, Elena Iu.
Кнорре, Е.Ю.
Дата:
2016-05Аннотация:
The article is devoted to the conception of ideal brotherhood in M.M. Prishvin’s diaries and works of
fiction written during the WWI and in the years of revolution and post-revolutionary time. This subject
has never been analyzed in special studies. Considering M.M. Prishvin’s diaries and fiction written
in 1914–1923 we reveal the following subject: the way of individual who gets the experience of the
discovery of the new world. We also reveal the story of salvation as coming through the “curtain” of
enmity in his texts. We explore the connections between such concepts as “New Adam”, “Wanderer”,
“Priesthood in the Daily World”, “Community”, “Brotherhood”, “Brotherly Line” and also between
“New World”, “Church”, “Commune” and “Mir” (Community). The conclusion is made that the idea
of the “New World” and “New Man” is conceptualized in M.M. Prishvin’s diaries in the context of
the Gospel. It means the spiritual transformation of the person that helps to open the sacred Kitezh in
everyday life. M.M. Prishvin’s understanding of the way to Kitezh as a kenotic way of personality is
described; it implies belittling the “I” to reach “the Оther”. The concept of “intimate attention to the
world” as the creation of brotherhood is clarified. The author comes to the conclusion that the image
of Brotherhood is conceptualized in the M.M. Prishvin’s works in two contextual aspects. The folk
ideal of search of the Kitezh is included by M.M. Prishvin into the dialogue about the brotherhood as
a “uni-multiple” reality that can be found in the works of Russian Christian personalists, such as A.
Meier, А.Ukhtomskii, A. Gorsky, N. Setnitskii В статье рассматриваются особенности идеала братства в дневниках и художественных
произведениях М. Пришвина периода Первой мировой войны и революции, первых
послереволюционных лет. Данная проблематика не являлась предметом специального
исследования. На материале анализа дневников и художественных текстов Пришвина
1914-1923 гг. выявляется сюжет о пути личности к открытию нового мира, сюжет о
спасении как о преодолении «завесы» вражды. В ходе работы прослеживается взаимосвязь
образов «новый Адам» – «странник» – «священство в мире», «община» – «братство» –
«братская линия», «новый мир» – «церковь» – «коммуна» – «мiр». Делается вывод о том, что
значимая для эпохи 1914-1920-х концепция «нового мира» и «нового человека» осмысляется
в дневниках Пришвина в евангельском контексте как духовное преображение личности,
открывающее Китеж в повседневности. Выявляется осмысление Пришвиным пути в
Китеж как кенотического пути личности: умаления «я» для выхода к «другому», уточняется
концепция «родственного внимания к миру» как братотворения. Делается вывод о том,
что образ братства осмысляется в произведениях Прившина в двух контекстуальных
параллелях: народный идеал поиска Китежа включается Пришвиным в диалог о братстве
как “единомножественной” реальности, присутствующий в работах русских христианских
персоналистов А. Мейера, А. Ухтомского, А. Горского, Н. Сетницкого