Ethnic Markets in post-Soviet Transitional Space: Their Role in Society and the Research Area
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/20196Автор:
Diatlov, Victor I.
Дятлов, В.И.
Дата:
2016-04Аннотация:
Open-air markets have become an essential element of the post-socialist transitional space. They appear
over a vast area from China to Poland and Germany. Coupled with the huge scale and meaningful
“shuttle trading”, they formed a new phenomenon in the economic, social, political and cultural life.
Markets have become a mechanism of economic survival for the vast number of people who have lost
their former status and sources of income; they created the launching pad for the formation of small
and medium-sized businesses. For some time they have been a key element of the supply of goods and
wage, especially for low-income strata. As the first and final points of shuttle trading system, markets
have integrated into the global system of relationships, not only trade ones, but socio-cultural as
well.
Open-air markets have become an important area of economic activity for the cross-border migrant
workers, facilitating their economic and cultural integration. In conjunction with their huge role in
promoting Chinese and Turkish goods into the emerging markets, the markets have been treated in
urban communities as “ethnic” markets, namely Chinese, Kyrgyz and Caucasian. As such, they quickly
outgrew usual marketplaces and turned into sophisticated and self-developing social organisms,
clumps of social connections, networks, conflict places, power and control mechanisms. In many
Russian cities the largest ethnic and migrant clusters formed around these markets. They became
“a meeting place” and a place of daily mass contacts, cooperation and conflicts; representatives of
different languages, cultures and traditions. Markets have gained tremendous symbolic importance,
commonly representing a lot of new forms of life, economic and cultural practices, ways of social
contacts and relationships.
The end of the post-socialist era drew a line under this very role of “ethnic” markets. They have
not disappeared completely, but changed themselves and change their function and place in the
community. Many of the markets have been closed, the remaining ones have been marginalized and
relegated to the outskirts of cities and in the periphery of economic life. They are changing their
format; and on the site of the former wholesale and retail markets in the open air now there are
hypermarkets, malls, etc. This does not mean the end of “ethnic business”; it is also “being rebuilt”
and efficiently developing new formats and new rules of the game.
Great importance of “ethnic” markets in the era of post-socialist transitional space is paradoxically
combined with weak public attention and little research. Political turmoil and social upheavals
overshadowed this problem in the minds of people and in the views of researchers. The purpose of
this text is to classify and organize what we know (and what we presumably do not know) about the
open-air “ethnic markets” in the post-Soviet era. Perhaps this work will formulate an agenda for
future research Рынки под открытым небом стали важнейшим элементом постсоциалистического транзита.
Они возникают на огромном пространстве – от Китая до Польши и Германии. Вкупе с
гигантским по масштабам и значению «челночничеством» они сформировали новый феномен
экономической, социальной, политической, культурной жизни. Рынки стали механизмом
экономического выживания для огромного количества людей, потерявших прежний статус
и источники доходов, стартовой площадкой для формирования мелкого и среднего бизнеса.
Некоторое время они были ключевым элементом механизма снабжения, особенно для слоев
с низкими доходами. В качестве начальных и конечных терминалов системы челночной
торговли рынки интегрировались в глобальную систему отношений – и не только торговых,
но и социокультурных.
Открытые рынки стали важной площадкой экономической активности трансграничных
трудовых мигрантов, механизмом их экономической и культурной интеграции. В
совокупности с их огромной ролью по продвижению на формирующиеся рынки китайских
и турецких товаров, это сделало рынки в глазах городских сообществ «этническими» –
китайскими, киргизскими, кавказскими. В этом качестве они быстро переросли формат
торговых площадок и превратились в сложные и саморазвивающиеся социальные организмы,
сгустки социальных связей, сетей, конфликтов, механизмов власти и контроля. Вокруг
них сформировались крупнейшие этнические и мигрантские кластеры многих российских
городов. Они стали «местом встречи» и повседневного массового контакта, сотрудничества
и конфликта представителей разных языков, культур и традиций. Рынки приобрели
огромное символическое значение, олицетворяя в глазах населения массу новых форм жизни,
экономических и культурных практик, способов социальных контактов и отношений.
Конец постсоциалистической эпохи подвел черту и под этой ролью «этнических» рынков.
Они не исчезают совсем, но меняются сами и меняются их функции и место в сообществе.
Многие закрываются, оставшиеся маргинализируются, оттесняются на окраины городов и
на периферию экономической жизни. Они меняют формат – и на месте прежних оптово-
розничных рынков под открытым небом появляются гипермаркеты, молы и т.д. Это не
означает конец «этнического бизнеса» – он тоже перестраивается и эффективно осваивает
новые форматы и новые правила игры. Огромное значение «этнических» рынков в эпоху постсоциалистического транзита
парадоксально сочетается со слабым общественным вниманием и малой изученностью.
Политические потрясения и социальные катаклизмы заслонили в сознании людей и в
представлениях исследователей эту проблему как второстепенную. Задачей этого текста
являются инвентаризации, систематизации того, что мы знаем (и чего предположительно
не знаем) об открытых «этнических рынках» постсоветской эпохи. Возможно, это позволит
сформулировать повестку дня для дальнейших исследований
Коллекции:
Метаданные:
Показать полную информациюСвязанные материалы
Показаны похожие ресурсы по названию, автору или тематике.
-
Ethnic Tolerance Scale Development: Renovation of Integrated Approach
Breslavs, Gershons; Бреслав, Г. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-04)Many theoretical models have contributed to the field of intergroup relations, but the concept of social tolerance is still very ambiguous despite huge progress in social psychology and related fields in the recent 50 ... -
Theoretical Approaches to the Study of Life Activity of the Ethnic Group
Il’iashevich, Oksana A.; Ильяшевич, О.А. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2016-06)In this article the author examines the lifeactivity of the ethnic group as a special category in modern culturological and ethnological sciences. The author understands the life activity of such a social community as ... -
Этническое сознание: личностный смысл и знаки этноидентичности
Нескрябина, О.Ф.; Neskryabina, Olga F. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2012-07)This article is devoted to the analysis of essence and structure of ethnic consciousness. In modern ethnology has been widely accepted idea that ethnic self-awareness is the major ethnoforming factor. According to the ... -
Cultural Memory of Migrants of the Krasnoyarsk Territory (Krai) and Ethnic Self-Identification Processes
Avdeeva, Yuliya N.; Авдеева, Ю.Н. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2018-06)The subject of the present research is cultural memory of migrants in the Krasnoyarsk Territory (Krai). Labour migration in the Krasnoyarsk Territory is a social, economic and cultural process. Migrants constitute a ... -
Ethnic Culture and Value System of Students (Based on the Material of the Republic of Tuva)
Oorshak, Herel-ool D-N; Oorshak, Svetlana. Ya.; Ооржак, Х. Д-Н.; Ооржак, С.Я. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-03)In pedagogical science many scientists have studied ethnic culture, formation of ethnopedagogical culture and value system of students on the basis of philosophical, axiological and cultural foundations of pedagogy. The ...