Specifics of Theatrical Concepts of the Creative Method of William Hogarth in His Graphic Series “A Rake’s Progress” and I. Stravinsky’s Opera “The Rake’s Progress”
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/20017Автор:
Iakovleva, Svetlana A.
Яковлева, С.А.
Дата:
2016-01Аннотация:
The article studies the theatrical nature of the creative method of the artist William Hogarth in
creating paintings and graphic series “A Rake’s Progress” and the composer Igor Stravinsky in
creating the opera “The Rake’s Progress” based on the engravings of the artist. The formation of
theatrical thinking is shown, its origins and interaction with diverse phenomena of English culture
in the work of Hogarth and Stravinsky are determined. The author pays particular attention to the
issue of the identical creative way that brings out the unity of theatrical thinking, as well as the genre
specifics of Hogarth and Stravinsky, scenic and musical dramatic art for the creation of a scenic and
pictorial form. The article analyzes the stylistic features that reflect the main trends of English culture
of the 18th century and European culture of the first half of the 20th century. It examines in detail the
expressive means subordination of the musical pattern to the picturesque dramaturgy of the artist.
This research approach allows to confirm the semantic links of structural validity between the works
of the music and art Статья предлагает исследование театральной и игровой природы творческого метода
художника У. Хогарта при создании картин и графической серии «История распутника»
и композитора И. Стравинского при создании оперы «Похождения повесы» по гравюрам
художника. Освещается формирование театрального мышления, определяются его истоки
и взаимодействие с разнообразными явлениями английской культуры в творчестве Хогарта
и Стравинского. Особое место уделено вопросу о самобытности творческого способа,
что позволяет выявить помимо единства театрального мышления жанровую специфику
Хогарта и Стравинского, живописную и музыкальную драматургию для создания сценической
и изобразительной формы. В статье анализируются стилистические черты, отражающие
основные тенденции английской культуры XVIII века и европейской первой половины XX
века. Подробно разбираются выразительные средства подчинения музыкальной модели
живописной драматургии художника. Данный исследовательский подход дает возможность
подтвердить смысловые связи структурной правомерности произведений музыкального и
живописного, графического искусства