Показать сокращенную информацию

Baranova, Vera P.en
Voitkevich, Svetlana G.en
Баранова, В.П.ru_RU
Войткевич, С.Г.ru_RU
2016-01-29T06:01:53Z
2016-01-29T06:01:53Z
2016-01
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/20013
The article dedicated to one of the most famous operas of the world repertoire – “La Traviata” by G. Verdi, was written by an opera singer who has been singing Violetta’s part on the stages of Russia and the world for more than 20 years, and a musicologist – a specialist in the field of operatic drama. The authors synthesize a historical approach with a practical one, cover cultural and biographical contexts of creation of the opera, explain the reasons for choosing a relevant and highly courageous story for the Verdi’s opera times, and set out observations of the figurative-dramaturgical specificity of the work. The authors study the attitude of the composer to the current state of the Italian theatre and the reasons that prompted him to turn to the story of the drama by Alexandre Dumas. In the course of discussions, G. Verdi’s letters, research works in the field of cultural studies and musicology are presented as arguments. The authors also note peculiarities of the interpretation of the title role of the opera “La Traviata” played by Maria Callas and Anna Netrebko, whose interpretations were justified, masterfully crafted and brilliantly realized. The article accentuates the main vocal and dramatic complexity of interpretation of the character of Violetta and ways to overcome iten
Статья, посвященная одной из самых известных опер мирового репертуара «Травиате» Дж. Верди, написана оперной певицей, более 20 лет исполняющей партию Виолетты на сценах России и мира, и музыковедом – специалистом в области оперной драматургии. Авторы синтезируют исторический подход с практическим, освещают культурологический и биографический контексты создания оперы, объясняют причины выбора актуального и чрезвычайно смелого сюжета для оперной сцены времен Верди, а также излагают наблюдения над образно-драматургической спецификой произведения. Рассматривается отношение композитора к современному состоянию итальянского театра и причины, побудившие его обратиться к сюжету драмы А. Дюма. В ходе рассуждений в качестве аргументов привлекаются письма Дж. Верди, исследования в области культурологии и музыковедения. Отмечаются особенности интерпретации заглавной партии оперы «Травиата» Марией Каллас и Анной Нетребко, чья трактовка представляется оправданной, мастерски продуманной и блестяще реализованной. Акцентируются основные сложности вокального и драматического воплощения образа Виолетты и пути их преодоленияru_RU
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University.en
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2016 9 (1)en
G. Verdien
“La Traviata”en
Giuseppina Strepponien
opera houseen
Maria Callasen
Anna Netrebkoen
Дж. Вердиru_RU
«Травиата»ru_RU
Джузеппина Стреппониru_RU
оперный театрru_RU
Мария Калласru_RU
Анна Нетребкоru_RU
G. Verdi’s “La Traviata”: History of Creation, First Productions and Stage Interpretation of the Character of Violettaen
Опера Дж. Верди «Травиата»: к вопросу об истории создания, первых постановок и сценической трактовке образа Виолеттыru_RU
Journal Article
Published Journal Article
Baranova, Vera P.: Krasnoyarsk State Institute of Art, 22 Lenin Str., Krasnoyarsk, 660049, Russia; E-mail: vsg.music@gmail.comen
Voitkevich, Svetlana G.:Krasnoyarsk State Institute of Art, 22 Lenin Str., Krasnoyarsk, 660049, Russiaen
Баранова, В.П.:Красноярский государственный институт искусств, Россия, 660049, Красноярск, ул. Ленина, 22ru_RU
Войткевич, С.Г.:Красноярский государственный институт искусств, Россия, 660049, Красноярск, ул. Ленина, 22ru_RU
107-116


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию