Показать сокращенную информацию

Polivanova, Katerina N.en
Поливанова, К.Н.ru_RU
2015-12-09T08:59:46Z
2015-12-09T08:59:46Z
2015-11
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/19942
For decades, it has been well based on the fundamental theories, we know that peer inter-action it is a key factor for identity formation in young people. However, does this mean that the content of adolescent interactions has stayed the same for the past half a century ago and today are the same? Studies of adolescent peer interaction often struggle to access the subjects’ own meaning-making. Without such informational background, developmental theory lacks the nu-anced understanding of the subjective component of adolescent experiences across various cul-tural and socio-economic contexts. Teenagers sometimes struggle articulating what is important and unimportant within peer interactions, and what are the rules of the interactions are. Any method based on self-reporting to an adult researcher involves potential bias related to the social expectations of the surveyor or interviewer. The purpose of the research presented here is to de-velop a new instrument, a projective method of indirect access to adolescent perceptions of peer culture on terms identified by adolescents themselves. In this study, a group of 14 teenagers aged 13 to 16 were presented a 1960-s film on adolescence. They were asked to select any scenes from the film and remake them in the contemporary context. The resulting script and videos show that the content of adolescent interactions revolves around the relational boundaries, with sex, violence, and interaction with adults serving as background. Conclusions from the the study reflect sensitivity of the fundamental theories describing maturation, but at the same time the ar-ticle describes the changes in the material through which adolescents development occursen
Десятилетиями, и это хорошо обосновано фундаментальными теориями, взаимодействие со сверстниками считается ключевым фактором формирования идентичности у молодых людей. Однако означает ли это, что содержание взаимодействий подростков полвека назад и сегодня – одно и то же? Исследования взаимодействий подростков часто испытывают трудности в получении данных о субъектной сфере конструирования смыслов. Вне этих оснований теории развития не хватает точного понимания субъективного компонента подросткового опыта в различных культурных и социоэкономических контекстах. Подростки иногда затрудняются сформулировать, что важно и что не важно во взаимодействиях со сверстниками, и каковы правила этих взаимодействий. Любой метод, основанный на самоотчете взрослому исследователю, включает потенциальную ошибку, связанную с социальными ожиданиями анкетера или интервьюера. Цель исследования, представленного в статье, – разработать новый инструмент, проективный метод косвенного доступа к восприятию подростками культуры на условиях, определенных самими подростками. В этом исследовании группе из 14 подростков в возрасте от 13 до 16 лет был представлен фильм 1960-х годов о юности. Им было предложено выбрать любые сцены из фильма и переделать их в современном контексте. Итоговые сценарии и видео показывают, что содержание подростковых взаимодействий вращается в рамках относительных границ в контексе секса, насилия и взаимодействия со взрослыми. Выводы исследования отражают чувствительность основных теорий, описывающих взросление, но в то же время статья описывает изменения в материале, через который происходит развитие подростковru_RU
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal Universityen
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2015 8 (11)en
adolescenten
peer interactionen
projective methoden
research instrumenten
взаимодействие со сверстникамиru_RU
проективный методru_RU
исследовательский инструментru_RU
New Instrument of Adolescents’ Peer Interaction Researchen
Новый инструмент исследования взаимоотношений подростковru_RU
Journal Article
Published Journal Article
Polivanova, Katerina N.:Institute of Education, Higher School of Economics 16 Potapovskiy Pereulok, Buil. 10, Moscow, 101000 Russia; E-mail: kpolivanova@mail.ruen
Поливанова, К.Н.:Институт образования Высшая школа экономики Россия, 101000, Москва, Потаповский переулок, 16, стр. 10ru_RU
2770-2778


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию