Transformation of Everydayness in the Modern Media Society
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/19794Автор:
Drozdova, Alla V.
Дроздова, А.В.
Дата:
2015-09Аннотация:
Characteristic features of modern society – emerging of new forms of sociality, network communication
– have given rise to “rediscovery” of everydayness initiated by modern human sciences. The search of
new foundations for everyday reality studies came to replace metaphysical constructs of the previous
age. Admitting polyvariety of the world, its being heterogeneous, social theory disclosed a complex
structure of everydayness, its inability to be narrowed down to a certain abstract characteristics.
Since it is in the man’s everyday world where transformations typical for the society manifest
themselves, manifoldness of individual experiences and practices has become the subject matter of
interdisciplinary analysis.
Currently, with the development of new media and the increased contact density in daily life not only
the nature of social communication has changed, but also the impact areas of visual information.
Visibility has become an important part of everyday life, its images represent the lifestyle and types of
relations, design the perception and the structure of the human consciousness, their particular way of
seeing the world.
In the epoch of “media reality”, everydayness is losing its stability and sustainability being ceaselessly
exposed to superfast, mobile visual images. They act as a kind of patterns, models of everyday
behaviour. Due to “technical repeatability” images can integrate into our life in no time replacing
immediate experience, giving rise to the phenomenon of reality simulation. Through constructing
and replacing reality, simplifying communication language, visual images are becoming, in essence,
some universal cultural code and generate new ways of social interaction and communication acting
herewith as a condition for social communities formation Современное общество характеризуется появлением новых форм социальности, сетевых
способов коммуникации, которые привели к «переоткрытию» повседневности в современном
гуманитарном знании. На смену метафизическим конструкциям прошлого века пришел поиск
новых оснований для изучения «реальности» повседневности. Признавая поливариантность
мира, его неоднородность, социальная теория открыла сложную структуру повседневности,
ее несводимость к некой абстрактной характеристике. Поскольку именно в повседневном
мире человека проявляются присущие обществу трансформации, то множественность его
опыта, практик стали предметом междисциплинарного анализа.
В настоящее время с развитием новых медиа и возросшей плотностью контактов
в повседневной жизни произошло изменение не только самой природы социальной
коммуникации, но и сферы воздействия визуальной информации. Визуальность стала важной частью повседневной жизни человека, ее образы репрезентируют стиль жизни и способы
взаимоотношений, конструируют восприятие и структуру сознания человека как особый
способ его видения мира.
В эпоху «реальности медиа» повседневность утрачивает свою устойчивость и
стабильность, непрерывно подвергаясь трансформации под влиянием сверхскоростных,
мобильных визуальных образов. Визуальные образы выступают в роли своеобразных
паттернов, образцов повседневных действий. Благодаря «технической воспроизводимости»
образы быстро интегрируются в повседневную жизнь, замещая непосредственный опыт,
порождая феномен симуляции реальности. Конструируя и подменяя реальность, упрощая
язык общения, визуальные образы, по сути, становятся своеобразным универсальным
культурным кодом, порождая новые способы социального взаимодействия и коммуникации,
выступая при этом условием формирования социальных общностей