“Time of Culture”: an Essential Category of Discourse Analysis
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/19740Автор:
Smirnova, Uliana V.
Смирнова, У.В.
Дата:
2015-08Аннотация:
Discourse studies have been developing well both in Russia and abroad. The area might be considered
quite theoretically and practically developed but I would like to claim that a very important aspect
has been neglected, namely the “Time of Culture” of a particular discourse. The questions raised in
my article pertain to the practical necessity of this new category of discourse analysis and the serious
philosophic and linguistic background to the problem when the concepts of Zeitgeist by Hegel, the
context of culture by Malinowski and the field by Halliday are used as a framework for the introduction
of the new term. This article explores the aftermath of a number of events – the Newtown carnage
at the Sandy Hook Elementary school in the USA, the finical crisis of 2008, the arrest of the famous
whistleblower Julian Assange and the search for April Jones in an attempt to analyse how the changing
semiotic landscape alters the interpretants of signs and shifts values. The essay argues that a new Time
of Culture paves the way for a new discourse model and key signs which reflect the new intentionality
and mentality of the general public. The wide scope of the article should not only appeal to linguists
interested in discourse studies and pragmatics, but also to scholars and students in other scientific
disciplines – PR studies, sociology, economics, cultural studies. A discursive profile of the ‘Time of
Culture’ is built through examination of American and British electronic media data В России и за рубежом исследователи давно и успешно занимаются изучением дискурса.
Эту область лингвистики можно считать весьма развитой как в теоретическом, так и
в практическом отношении. Однако хотелось бы привлечь внимание к одному, зачастую
игнорируемому, аспекту исследования конкретного дискурса, а именно к Времени Культуры
дискурса N. Основной целью написания статьи можно признать обоснование практической
необходимости этой новой категории анализа дискурса, а также выявление серьезной
философской и лингвистической теоретической базы к формулировке данной проблемы,
которая опирается на концепцию Zeitgeist Ф. Гегеля, «контекст культуры» Б. Малиновского
и «поле» М. Халлидея. В статье предпринимается попытка иллюстративно показать, как
изменение семиотического ландшафта влияет на интерпретанты знаков и ценности. В связи
с поставленной задачей анализируются такие разноплановые события, как трагедия в школе
Сэнди Хук Элементари города Ньютаун в США; финансовый кризис, который повлёк за собой
глобальную эру строгой экономии; арест известного борца за правду Джулиана Ассанджа;
поиски пропавшей в Великобритании пятилетней девочки Эйприл Джоунс осенью 2012 года.
В статье доказывается, что новое Время Культуры, связанное с отдельным событием,
открывает путь новой модели дискурса и новым ключевым знакам, которые отражают
новую интенциональность и ментальность социума. Анализ широкого материала и охват
большого количества разных источников, в том числе социологических и экономических,
позволяют утверждать, что статья может быть интересна не только лингвистам, но и
PR-специалистам, социологам, экономистам, культурологам. Исследование основывается на
анализе американского и британского медиаресурса