Показать сокращенную информацию

Proskurina, Elena N.en
Проскурина, Е.Н.ru_RU
2015-07-31T07:50:59Z
2015-07-31T07:50:59Z
2015-06
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/19692
The article analyzes eschatological poetics by G. Gazdanov. The author’s dramatic emotional experience of the catastrophical essence of human history and being is based on the conviction that the history of the mankind started “on the day when Cain slew his brother” (“The Spectre of Alexander Wolf”), i.e. at that very moment when man perceived in his own nature “the appeal of murder”. The novels by Gazdanov are abundant with various kinds of deaths, both real and potential, merging into a single hyper plot of life under the sign of death. Among the manifestations of eschatological poetics in the whole Gazdanov’s metanovel prose there are the motives of Apocalypse appearing in the characters’ visual images, aural associations, physical sensations. Meanwhile, Gazdanov ranks peculiarly in the historical and literary context of the young emigration. The author’s artistic strategy is marked by an optimistic stoicism uncharacteristic for the self-consciousness of the generation. His entire literary path represents the overcoming of tragic sensation of being. Herewith, a peculiar role belongs to the character, who more often becomes the winner in the combat not so much with real mortal circumstances as with overpowering mental apathy threatening him with spiritual deathen
Статья посвящена анализу эсхатологической поэтики Г. Газданова. Авторскому сознанию писателя присуще напряженное переживание катастрофичности человеческой истории и бытия, основанное на убежденности в том, что история человечества началась «в тот день, когда Каин убил своего брата» («Призрак Александра Вольфа»), т.е. в тот момент, когда человек ощутил в своей собственной природе «притягательность убийства». Романная проза Газданова изобилует разного рода смертями, реальными и потенциальными, объединяющимися в единый сверхсюжет жизнь под знаком смерти. Одним из проявлений эсхатологической поэтики Газданова является присутствие во всем метароманном тексте мотивов апокалипсиса, которые предстают в визуальных образах героев, звуковых ассоциациях, телесных ощущениях. При этом в историко-литературном контексте молодой эмиграции Газданову принадлежит особое место. Творческая стратегия писателя отмечена нехарактерным для поколенческого самосознания оптимистическим стоицизмом. Весь его литературный путь представляет собой преодоление чувства трагизма бытия. И здесь особая роль отведена герою, который чаще всего становится победителем в поединке не столько с реальными смертельными обстоятельствами, сколько с одолевающей его душевной апатией, грозящей духовной смертьюru_RU
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University.en
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2015 8 (7)en
novels by G. Gazdanoven
plot poeticsen
literary motifen
eschatologyen
романы Г. Газдановаru_RU
поэтика сюжетаru_RU
литературный мотивru_RU
эсхатологияru_RU
Poetics of the Eschatological Plot in the Novels by G. Gazdanoven
Поэтика эсхатологического сюжета в романной прозе Г. Газдановаru_RU
Journal Article
Published Journal Article
Proskurina, Elena N.:Institute of Philology of SB RAS 8 Nikolaev Str., Novosibirsk, 630090, Russia; E-mail: proskurina_elena@mail.ruen
Проскурина, Е.Н.:Институт филологии СО РАН Россия, 630090, Новосибирск, ул. Николаева, 8ru_RU
1486-1493


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию