Показать сокращенную информацию

Mikhailova, Galina P.en
Михайлова, Г.Н.ru_RU
2015-07-31T06:47:48Z
2015-07-31T06:47:48Z
2015-06
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/19683
Based on P. Ricoeur’s theory of reading, the article provides a literary solution to the problem of self-identification, leading to the issue of a poet’s “narrative identity”. It is proved by the analysis of “Reading “Hamlet””, Anna Akhmatova’s early poem. Analysis of Akhmatova’s refiguration and study of this poetic configuration have showed the poet’s desire to achieve selfhood by identifying the life-world with Shakespeare’s texts. The article presents the comparison of cultural meanings, characteristic to Shakespeare’s characters (Ophelia and Hamlet) from the point of view of Russian and European readers, Anna Akhmatova’s predecessors and contemporaries. Special attention is paid to possible identification of Akhmatova with Elizabeth Siddal, one of the characters of the European cultural field, and to her fictional image of herself as Shakespeare’s Ophelia. Interpolating certain meanings of the read and interpreted cultural texts on the predicates of her own life situation of 1903- 1912, Akhmatova, first of all, clarifies her relationships with Nikolai Gumilev and solves the problem of preserving her own identityen
В статье в рамках теории чтения П. Рикёра на примере раннего стихотворения Анны Ахматовой «Читая “Гамлета”» рассматривается литературное решение проблемы самоидентификации, которое позволяет говорить о «повествовательной идентичности» поэта. Анализ ахматовской рефигурации и исследование названной стихотворной конфигурации показали стремление поэта достичь самости путем обозначения жизненного мира шекспировским текстом. Статья включает в себя сопоставление культурных смыслов, вложенных в персонажей трагедии Шекспира (Офелии и Гамлета) русскими и европейскими читателями – предшественниками и современниками Ахматовой. Особое внимание уделяется возможной идентификации Ахматовой с одним из персонажей европейского культурного поля – Элизабет Сиддал (Elizabeth Siddal) и ее вымышленному изображению себя в качестве шекспировской Офелии. Интерполируя отдельные значения прочитанных и истолкованных культурных текстов на предикаты собственной жизненной ситуации 1903–1912 гг., Ахматова, прежде всего, проясняет свои взаимоотношения с Николаем Гумилевым и решает проблему сохранения собственной идентичности
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University.en
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2015 8 (7)en
Akhmatovaen
Gumileven
Hamleten
Opheliaen
Rosettien
Siddalen
Ricoeuren
identityen
life-worlden
Ахматоваru_RU
Гумилевru_RU
Гамлетru_RU
Офелияru_RU
Россетти (Rosetti)ru_RU
Рикёр (Ricoeur)ru_RU
идентичностьru_RU
жизненный мирru_RU
Reading Akhmatova: on the Pathway to Finding Selfen
Читающая Ахматова: на пути к обретению самостиru_RU
Journal Article
Published Journal Article
Mikhailova, Galina P.:Vilnius University 3 Universiteto Str., LT-01513 Vilnius, Lithuania; E-mail: galina.michailova@flf.vu.lten
Михайлова, Г.Н.:Вильнюсский университет 3 Университетская ул., Вильнюс, LT-01513, Литваru_RU
1405-1418


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию