Показать сокращенную информацию

Spivakovsky, Pavel E.en
Спиваковский, П.Е.ru_RU
2015-07-31T05:50:48Z
2015-07-31T05:50:48Z
2015-06
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/19677
The article is devoted to the analysis of metanarratives in contemporary art. Arguing with J.-F. Lyotard’s famous statement that Postmodern is defined as incredulity towards metanarratives, the author asserts that in the Postmodern age metanarratives have not become a thing of the past, but acquired new features, thus becoming an essential component of postmodern aesthetics. Old metanarratives, which invariably carried ideological implications and thereby lost their relevance, are now replaced with new ones, associated with contemporary problematics and a particularly postmodern reception of the tragic. The author emphasizes the crucial character of a total revision of the axiological bases of modern society, seen as a way of liberating the perception of present problems from the burden of the old, noncurrent approaches, and clearing the way for the new metanarratives, free of the prejudices of the past. The methodology of the article is based on an interdisciplinary approach. It involves explora-tion of metanarratives, expressed not only in fiction, but also in Willy Decker’s staging of the opera “La Traviata,” shown at the 2005 Salzburger Festspiele. Particular attention is given to the problem of the empty metaphysical center, which itself can be a source of pluralistic metanarration, free from ideologyen
В статье проанализирована роль метанарративов в современной художественной практике. Полемизируя со знаменитыми словами Ж.-Ф. Лиотара о недоверии постмодернистской традиции к метарассказам, автор утверждает, что метанаррация в эпоху постмодерна не только не ушла в прошлое, но и приобрела новые черты, становясь важным элементом постмодернистской эстетики. На место прежних, потерявших актуальность идеологизированных метанарративов приходят новые, связанные с современной проблематикой и особым, постмодернистским восприятием трагического. В статье подчёркивается, что тотальная ревизия аксиологических оснований всего что нас окружает абсолютно необходима: она освобождает восприятие современных проблем от груза старых, потерявших актуальность подходов и в то же время открывает дорогу для новой метанаррации, очищенной от ложного пафоса и предрассудков прошлого. Методологически статья строится на междисциплинарной основе. В ней проанализированы не только литературные метанарративы, но и постановка оперы «Травиата», осуществлённая на Зальцбургском фестивале 2005 г. Вилли Деккером. Особое внимание уделено проблеме пустого метафизического центра, который сам по себе может быть источником деидеологизированной плюралистической метанаррацииru_RU
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University.en
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2015 8 (7)en
metanarrativeen
postmodernen
theoryen
tragicen
Lyotarden
Deckeren
Pelevinen
Sorokinen
метанарративru_RU
постмодернru_RU
теорияru_RU
трагическоеru_RU
Лиотарru_RU
Деккерru_RU
Пелевинru_RU
Сорокинru_RU
The Problem of Metanarratives in the Postmodern Ageen
Проблемы метанаррации в эпоху постмодернаru_RU
Journal Article
Published Journal Article
Spivakovsky, Pavel E.:Moscow State University 1-51 Leninskie Gory, 1 Humanities Building, Moscow, 119991, Russia; E-mail: p.e.spiwakowsky@gmail.comen
Спиваковский, П.Е.:Московский государственный университет Россия, 119991, Москва, Ленинские горы, 1-51, 1 Гуманитарный корпусru_RU
1360-1365


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию