Intellectual Type of Creativity (Poetry)
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/19676Author:
Plekhanova, Irina I.
Плеханова, И.И.
Date:
2015-06Abstract:
On the example of poetry, this paper explores intellectual modus of creativity as expression of
tendency of artistic thinking in the 20th century. Intellectualization is interpreted as “directed
thinking” (C. G. Jung), i.e. rationality that dominates in creativity. The paper outlines defining
mindsets of intellectual type of creativity: self-consciousness of art, reflection of gnosis, priority of
aesthetics over ethics, alienated lyricism. Diversity of forms is illustrated by poetic examples of older
symbolist V. Bryusov, futurist V. Khlebnikov, member of the absurdist group Oberi u N. Zabolotsky,
neofuturist N. Glazkov, naturalistic philosopher A. Tarkovsky and minimalistic conceptualist
V. Nekrasov. Intellectual type of creativity, along with visibly frozen spiritual processes, shows specific
passion for possessing the absolute truth. This truth can be shown as universal idea (for instance,
common unity, panlogism, hylozoism) or as a way of thinking (in examined cases – as aestheticism,
Glazkov’s unprecedentism, conceptualism), which maximally approached the undogmatic, heuristic
understanding of essence of nature of things and relations На примере поэзии рассматривается интеллектуальный модус творчества как выражение
тенденции художественного мышления ХХ века. Интеллектуализм трактуется как
«направленное мышление» (К.Г. Юнг), т.е. доминирующая в творчестве рациональность.
Выделены определяющие установки интеллектуального типа творчества: самосознание
искусства, рефлексия гнозиса, приоритет эстетики над этикой, отчуждённый
лиризм. Разнообразие форм иллюстрируют примеры поэзии старшего символиста
В. Брюсова, будетлянина В. Хлебникова, обэриута Н. Заболоцкого, неофутуриста
Н. Глазкова, натурфилософа А. Тарковского, минималиста-концептуалиста Вс. Некрасова.
Интеллектуальный тип творчества – при видимой охлаждённости духовных процессов –
являет особую страсть к обладанию абсолютной истиной. Истина может предстать как
универсальная идея (например, всеединство, панлогизм, гилозоизм) или как образ мышления
(в рассмотренных случаях – эстетизм, небывализм, концептуализм), максимально
приближенный к недогматическому, эвристическому пониманию сущностной природы
вещей и отношений