Показать сокращенную информацию

Efarkin, Anton A.en
Ефаркин, А.А.ru_RU
2015-06-30T09:33:48Z
2015-06-30T09:33:48Z
2015-06
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/16876
Special aspects of freedom manifestation in the modern society are studied in the article. The author proves that it is closely connected to the level of legal awareness and involves socio-philosophical level of analysis. In particular, it is proved that the idea of freedom in Russia has mental and historical aspects that have formed the modern complex of problems in the legal sphere. In the modern global society there appeared a need in a profound and detailed study of the characteristics of freedom and unfreedom in social and philosophical aspect. However, it is useless to count on successful solution of the problems of legislation improvement without formation of legal consciousness among the whole population. Freedom has always coexisted with legal nihilism. The point is that legal nihilism in its numerous manifestations and forms, from underestimation and lack of respect to right until its absolute ignoring and denial is antipode of legal culture. Legal nihilism is always state nihilism, as the denial of right also essentially includes denial of state as legal organization of public authority. Legal nihilism has widely spread in many countries, including Russia. Despite the fact that the problem of freedom deprivation was not the subject of the Russian conventionalists’ direct attention, they identified its characteristics and characterized its main ideas. Laws, in their opinion, develop from the mental source that represents a complex and multifaceted formation, represented by the laws of natural being, including the laws of mental activity from the conscious to the unconscious. In the global world new tendencies that concern freedom and its deprivation appear. Studying the essence of human freedom, it is possible to talk about certain similarity between the international mission of Russia, designed to disseminate the truth and justice all over the world (based on Orthodoxy and autocracy under the tsars – Russian God-bearing people, on the basis of social justice in the Marxist-Leninist understanding in the spirit of proletarian internationalism during the Soviet era). Finally, the parallels between the tsarist and Soviet regimes that also suggest themselves to the public and political sphere are obvious. Globalization has also caused the growth of international intergovernmental and non-governmental organizations, which are aimed to protect man both in everyday situations and in the period of his imprisonment. Migrants, foreign tourists and high-class professionals (lawyers, journalists, engineers, architects, scientists, who tend to have cosmopolitan attitudes and way of life) are referred to the other types of transnational factors, which have a growing impact on the problem of deprivation of freedom. It is not just complexity of deprivation of freedom of man who has, for example, dual citizenship, but also different ideas about the necessity of deprivation of liberty as educational function of society. Problems connected with deprivation of liberty are also closely connected with a certain system of values, which is the leading one for a particular society. To comprehend the essence of freedom and unfreedom there appears the need to consider another important factor. Since archetypes are stable and are the main elements of the unconscious, it is possible to suppose that as a result of their influence upon legal awareness, special elements that have stable contents – the basic stereotypes of justice, appear. Elements that include basic fundamental provisions and prototypes of justice, represented in the rational form can be referred to them. All this fundamentally affects understanding of freedom and unfreedom in the global world. An important execution of freedom consists in following the idea of perfection. This idea is the basis of social consciousness of the collectivist societiesen
В статье исследуются особенности проявления свободы в современном обществе. Автор доказывает, что она тесным образом связана с уровнем правосознания и предполагает социально-философский уровень анализа. В частности, доказывается, что представление о свободе в России имеет ментальные и исторические особенности, которые сформировали современный комплекс проблем в правовой сфере. В современном глобальном обществе назрела необходимость глубокого и всестороннего изучения особенностей свободы и несвободы в социально-философском аспекте. Однако нельзя рассчитывать на успешное решение задач совершенствования законодательства без формирования у всего населения правового сознания. Свобода всегда соседствовала с правовым нигилизмом. Дело в том, что антиподом правовой культуры является правовой нигилизм в его многообразных проявлениях и формах – от недооценки и неуважительного отношения к праву до его полного игнорирования и отрицания. Правовой нигилизм – это всегда и государственный нигилизм, поскольку отрицание права включает в себя, по существу, и отрицание государства как правовой организации публичной власти. Правовой нигилизм получил широкое распространение во многих странах, в том числе и в России. Несмотря на то что проблема лишения свободы не была предметом непосредственного внимания российских консерваторов, они выявляли его особенности и характеризовали основные идеи. Законы, по их мнению, развиваются из психического источника, представляющего собой сложное и многогранное образование, выраженное в законах природного бытия, в том числе в законах психической деятельности – от сознательной до бессознательной. В глобальном мире появляются новые тенденции, касающиеся свободы и ее лишения. Исследуя сущность человеческой свободы, можно говорить об определенном сходстве интернациональной миссии России, призванной распространять истину и справедливость по всему миру (на основе православия и самодержавия при царизме – русский народ- богоносец, на основе социальной справедливости в марксистско-ленинском понимании и в духе пролетарского интернационализма при советской власти). Наконец, вполне очевидные параллели между царским и советским режимами напрашиваются и в государственно- политической области. Глобализация вызвала также рост международных межправительственных и неправительственных организаций, которые призваны защищать человека как в обыденной ситуации, так и в период его заключения. К другим видам транснациональных факторов, которые оказывают растущее влияние на проблему лишения свободы, относят мигрантов, зарубежных туристов и профессионалов высокого класса (юристы, журналисты, инженеры, архитекторы, ученые, которые склонны придерживаться космополитических взглядов иru_RU
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal Universityen
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2015 8 (6)en
freedomen
legal consciousnessen
ethicocentrismen
legal nihilismen
natural righten
inclusive stateen
свободаru_RU
правосознаниеru_RU
этикоцентризмru_RU
правовой нигилизмru_RU
естественное правоru_RU
соборное государствоru_RU
Freedom as a Problem of Legal Consciesness: Social and Philosophic Aspects of the Problem in the Global Worlden
Свобода как проблема правосознания: социально-философские аспекты проблемы в глобальном миреru_RU
Journal Article
Published Journal Article
Efarkin, Anton A.:Siberian Federal University 79 Svobodny, Krasnoyarsk, 660041, Russia; E-mail: efar@mail.ruen
Ефаркин, А.А.:Сибирский федеральный университет Россия, 660041, Красноярск, пр. Свободный, 79ru_RU
1156-1164


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию