Inventing the Sacred Place: the Case in Western Siberia
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/16870Автор:
Golovneva, Elena V.
Головнева, Е.В.
Дата:
2015-06Аннотация:
This article reflects on the experience of theorizing sacred place through case-study of Okunevo village
in Western Siberia. On particular, it focuses on the analysis of non-traditional religious movements
in context of this Siberian village. The article opens with brief review of the meaning and content of
concept “sacred place.” It then reflects understudied in scientific researches interpretation of sacred
place by representatives of neo-orientalism and neopaganism in Siberian region. It concludes with
some comments regarding suggestions about possible social functions of sacred places in contemporary
reality. Sacred place is considered as a symbolic identity-performance of different religious movements
and an idea of “religious revival”. The inventing of sacred space in contemporary context is connected
with dissemination of local myths regarding “Chosen people”, “particular energy and spiritual
character of the place” and “holy Temple.” В данной статье изложено теоретическое обоснование понятия «сакральное место»
на примере деревни Окунево в Западной Сибири. Особое внимание уделено, в частности,
анализу нетрадиционных религиозных движений в данной сибирской деревне. Статья
начинается с краткого рассмотрения значения и содержания концепта «сакральное место».
Далее представлена недостаточно изученная в науке интерпретация сакрального места
последователями неориентализма и неоязычества в сибирском регионе. В конце статьи
дано авторское представление о возможных социальных функциях, характерных для
сакральных пространств в современной реальности. Сакральное место рассматривается
как символическое пространство для воспроизводства идентичностей в рамках религиозных
движений и как идея «религиозного возрождения». Конструирование сакрального
пространства в современном контексте оказывается связанным с распространением
локальных мифов об «избранных людях», «особой энергетике и духе места», о «священном
Храме»