From Victor Hugo to Fedor Dostoevskii: 19th-Century Perceptions of Architecture as Historical Text
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/16864Автор:
Brumfield, William C.
Брумфильд, У.К.
Дата:
2015-06Аннотация:
The article examines the 19th-century European perception of architecture – and architectural style –
as an expression of history and culture that can only be fully explicated through a verbal, literary
text. This concept was particularly active in discussions of national identity. Architecture was both
reflective on a national culture and at the same time called upon to further reflect and express that
culture. On this basis arose critical interpretations of eclectic, historicist architectural styles. The
article discusses the origins of this historicist concept in Victor Hugo’s novel Notre Dame de Paris and
its elaboration in the work of Nikolai Gogol, Fedor Dostoevsky and the Marquis de Custine В статье рассматривается восприятие архитектуры и архитектурного стиля в Европе
XIX века как выражение истории и культуры, которые не могут быть полностью
представлены вербальными, художественными текстами. Данная концепция особенно
активно использовалась в обсуждениях национальной идентичности. С одной стороны,
архитектура является отражением национальной культуры, но в то же время она
способствует последующему выражению этой культуры. В этой связи появились критические
интерпретации архитектурного стиля эклектики и историзма. В статье рассматриваются
истоки понятия историзма в романе Виктора Гюго «Нотр-Дам де Пари» и его развитие в
работах Николая Гоголя, Федора Достоевского и маркиза де Кюстина