Corporate (Organizational) Culture of Archaeological Expeditions
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/16758Автор:
Baryshev, Ivan S.
Masliuzhenko, Denis N.
Novikov, Igor’ K.
Барышев, И.С.
Маслюженко, Д.Н.
Новиков, И.К.
Дата:
2015-04Аннотация:
Archaeological expedition as a cultural phenomenon can be analyzed not only through the concept of
“subculture” regarding its members, but also through the mechanism of its organization and functioning
as a set of corporate (organizational) culture attributes. The use of this term reveals new possibilities
for the analysis of this phenomenon functioning as a way to obtain new scientific information by the
field research methods as a total of interested people who promote these researches. Expedition, in this
respect, has a unique mixture of specific behavior and value norms, traditions and customs, patterns of
everyday life in all their diversity and participants’ ways of thinking that are often intentionally formed
by the expedition leaders to ensure achievement of the field work objectives. Use and perception of this
methodological device can potentially allow forming the corporate culture of those expeditions where
it has not been formed yet Археологическая экспедиция как феномен культуры может быть проанализирована не только
через понятие «субкультура» относительно ее участников, но и через механизм ее организации
и функционирования как совокупности признаков корпоративной (организационной) культуры.
Применение данного термина раскрывает новые возможности анализа функционирования этого
феномена как способа получения новой научной информации методами полевых исследований и
как совокупности заинтересованных людей, двигающих эти исследования. Экспедиция в этом
отношении обладает уникальной совокупностью специфического поведения и ценностных
норм, традиций и обычаев, моделей повседневности во всем их многообразии и образов мысли
участников, которые часто специально формируются руководством экспедиции для обеспечения
выполнения целей полевой работы. Использование и осознание этого методологического приема
потенциально позволит формировать и саму корпоративную культуру тех экспедиций, где она
еще не сформирована