Navigating Interaction with AI chatbots: Sociolinguistic and Pragmatic Aspects of Chatbot Use by Slovak and Hungarian Speakers
Автор:
Paulikova, Klaudia
Пауликова, К.
Дата:
2025-01Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки 2025 18 (1). Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences 2025 18(1)Аннотация:
This study investigates the dynamics of interaction between native Slovak and Hungarian speakers (n=216) with AI chatbots from a sociolinguistic and pragmatic perspective. The research employs a mix-method questionnaire and assesses speakers’ perceptions and preferences in terms of language choices, levels of formality, and tone during interactions with AI chatbots. It also draws attention to conversational and politeness strategies, as well as dealing with miscommunications and errors. The findings reveal that the choice of users’ language is linked to their communicative goals and tasks, with a neutral and formal tone prevailing in their interactions with chatbots. The respondents generally consider chatbots as capable of understanding messages well and employ rephrasing and prompt simplifying most frequently to avoid miscommunication. The general level of politeness among respondents is reported important and high with politeness expressions used quite frequently. Conversely, the participants report neglecting the use of emojis and point out using politeness expressions out of habit and with the endeavor to maintain a respectful tone. The findings indicate that users primarily view interactions with chatbots as functional, placing a higher value on communication efficiency than on cultural or emotional exchanges, as well as on informal and friendly discourse. Although users generally demonstrate a high level of politeness towards chatbots, it is assumed that the use of polite expressions stems more from habitual behavior and cultural influence than from a conscious effort to enhance communication with these systems В данной статье изучается динамика взаимодействия носителей
словацкого и венгерского языков (n=216) с ИИ чат-ботами
с социолингвистической
и прагматической точек зрения. В исследовании используется анкета, составленная
по смешанному методу, и оцениваются восприятие и предпочтения говорящих
в плане выбора языка, уровня формальности и тона во время взаимодействия с ИИ
чат-ботами.
Статья также анализирует разговорные стратегии и стратегии вежливости,
а также способы устранения недопонимания и ошибок. Результаты исследования
показывают, что выбор языка пользователей связан с их коммуникативными целями
и задачами, в общении с чат-ботами
преобладает нейтральный и формальный
тон. Респонденты в целом считают чат-ботов
способными хорошо понимать
сообщения и чаще всего используют перефразирование и упрощение подсказок,
чтобы избежать недопонимания. Общий уровень вежливости среди респондентов
считается важным и высоким, вежливые выражения используются довольно часто.
И, наоборот, участники исследования сообщают, что пренебрегают использованием
эмодзи, и отмечают, что используют выражения вежливости по привычке, стремясь
сохранить уважительный тон. Исследование показало, что пользователи рассматривают
взаимодействие с чат-ботами
в первую очередь как функциональное, придавая большее
значение эффективности общения, чем культурному или эмоциональному обмену,
а также неформальному и дружескому дискурсу. Несмотря на то что пользователи
в целом демонстрируют высокий уровень вежливости по отношению к чат-ботам,
предполагается, что использование вежливых выражений обусловлено скорее
привычным поведением и культурным влиянием, чем сознательными усилиями
по улучшению коммуникации с этими системами