Mythopoetics of Transition in Women’s Prose in Kazakhstan (Based on the Works of Lili Kalaus)
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/154376Автор:
Safronova, Lyudmila V.
Zanysbekova, Elmira T.
Ryssaldiyev, Zhaxylyk M.
Сафронова, Л. В.
Жанысбекова, Э. Т.
Рысалдиев, Ж. М.
Дата:
2025-01Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки 2025 18 (1). Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences 2025 18(1)Аннотация:
In modern Kazakhstanian female prose written in Russian language the postmodern aesthetics with a pronounced parody, humor (ironic and self-ironic) origin, deconstructing traditionalist canons based on myth and folklore, have noticeably prevailed. Female prose is a soft force that determines a smooth transition to a new worldview that distances itself from tradition through the “oscillation composition”, the release of shadow impulses of the collective unconscious, previously suppressed by the clear organization of a homogeneous traditional society, adaptation characters with a “double bottom”, a labyrinth chronotope, delayed, incomplete initiation, carnivalization, releasing affects and illustrating the concept of natural and historical background associated with crisis, turning points in the life of society and man, etc.
Psychoanalytic literary criticism, together with artistic anthropology, feminist and mythological criticism, helps to decode the hidden processes in the modern Kazakhstani literature which are still ripening in the context of a period of incomplete social and historical transition В современной русскоязычной женской прозе Казахстана в последние
годы заметно превалирует постмодернистская эстетика с ярко выраженным
пародийным, смеховым (ироничным и самоироничным) началом, деконструирующим
традиционалистские каноны, опирающиеся на миф и фольклор. Феминистское
письмо – мягкая сила, обуславливающая плавный переход к новому мировоззрению,
дистанцирующемуся от традиции через «композицию колебания», высвобождение
теневых импульсов коллективного бессознательного, ранее подавляемых четкой
организацией однородного традиционного социума, адаптационных персонажей
с «двойным
дном», хронотопа лабиринта, задержанную, незавершенную инициацию,
карнавализацию, высвобождающую аффекты и иллюстрирующую концепцию
природного и исторического времени, связанную с кризисными, переломными
моментами в жизни общества и человека, и др. Психоаналитическое литературоведение
вкупе с художественной антропологией, феминистской и мифологической критикой
помогают дешифровать подспудные процессы в современной литературе Казахстана,
которые еще только вызревают в контексте периода незавершенного социального
и исторического перехода