Kazakh Rhetorical Ideal and Worldview. Description of Identity
Автор:
Urazaeva, Kuralay B.
Razumovskaya, Veronica A.
Zharkynbekova, Sholpan K.
Idrisova, Elmira T.
Уразаева, К. Б.
Разумовская, В.А.
Жаркынбекова, Ш. К.
Идрисова, Э.Т.
Дата:
2024-10Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. 2024 17(10). Journal of Siberian Federal University.Humanities & Social Sciences 2024 17(10)Аннотация:
The article is devoted to the study of Kazakh rhetoric from the perspective of
the rhetorical ideal and rhetorical identity as identity factors. The primary subject of the
work is the interpretation of the worldview with hermeneutics and structural- semiotic
approach. The secondary subject of study is illocutionary and perlocutionary influence on
the reader. The aim of the article is to establish the connection between identity and the
rhetorical ideal. Such a view requires the identification of the connection between reflexion
and pandeterminism, their embodiment by means of allegory and symbolism, together
with the author’s influence on the addressee by means of rhetorical argumentation. The
description of rhetorical identity is shown in connection with the rhetorical competence
of zhyrau and biys. The methodology of the article is based on the principles of classical
and communicative rhetoric, neo-rhetoric and communicative ontology. The methods
of linguoculturology, linguopragmatics and linguophilosophy, as well as comparative-
typological and structural-semiotic methods were used. In the process of the research the
following results were obtained. The principles of describing the rhetorical ideal, rhetorical,
cultural and national identity have been developed. The role of reflexion and pandeterminism
as a philosophical and aesthetic basis of the worldview is shown. The function of allegory
and symbolism is characterised as applied to the embodiment of the world perception and
the rhetorical ideal. The role of rhetorical argumentation in the formation of rhetorical
identity is substantiated. The role of the precedent worldview for the interpretation of the
rhetorical ideal is proved. The analysis of communicative strategies of zhyrau and biys,
the mechanism of listener’s perception is studied in the context of speech activity and
speaker’s manipulative techniques. The field of application of the results is the history
and theory of Kazakh literature, theory and practice of fiction translation, educational
activities of universities and schools in terms of studying Kazakh rhetoric. The obtained
results contribute to the development of the concept of Kazakh rhetoric as a matrix of value consciousness of Kazakhs (worldview). The practical dimension is a system of
recommendations for worldview. The representation of the Kazakh rhetorical ideal implies
the systematisation of ontological and phenomenological concepts as a source of identity Статья посвящена изучению казахской риторики с позиций риторического
идеала и риторической идентичности как факторов идентичности. Предметом работы
является трактовка картины мира в аспекте герменевтики и структурно-семиотического
подхода. Предметом изучения стали также иллокутивное и перлокутивное влияния
на читателя. Цель статьи заключается в установлении связи идентичности
с риторическим идеалом. Такой взгляд потребовал выявления связи рефлексии
и пандетерминизма, их воплощения при помощи аллегории и символики, а также
воздействия автора на адресата посредством риторической аргументации. Описание
риторической идентичности показано в связи с риторической компетенцией жырау
и биев. Методология статьи базируется на принципах классической и коммуникативной
риторики, неориторики и коммуникативной онтологии. Использованы методы
лингвокультурологии, лингвопрагматики и лингвофилософии, сравнительно-
типологический и структурно-семиотический методы. В процессе исследования
получены следующие результаты: разработаны принципы описания риторического
идеала и риторической, культурной и национальной идентичности; показана роль
рефлексии и пандетерминизма как философско- эстетической основы картины
мира; охарактеризована функция аллегории и символики в воплощении картины
мира и риторического идеала; обоснована роль риторической аргументации в формировании риторической идентичности; доказана роль прецедентной картины
мира для трактовки риторического идеала. Анализ коммуникативных стратегий жырау
и биев, механизм восприятия слушателя изучены в контексте речевой деятельности
и техник манипуляции говорящего. Область применения результатов ‒ история
и теория казахской литературы, теория и практика художественного перевода,
учебная деятельность вузов и школ в части изучения казахской риторики. Полученные
результаты способствуют разработке концепции казахской риторики как матрицы
ценностного сознания казахов (мировидение) и практического характера как системы
рекомендаций к мироповедению. Представление о казахском риторическом идеале
предполагает систематизацию онтологических и феноменологических понятий как
источника идентичности