Показать сокращенную информацию

Bereznitsky, Sergey Ven
Березницкий, С. В.ru_RU
2024-04-13T03:07:24Z
2024-04-13T03:07:24Z
2024-04
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/152837
Natural disasters (earthquakes, fires, floods) have a transforming effect on human culture, causing not only its change, population and animal migrations, but also the development of new territories. In traditional culture, the indigenous peoples of the Amur-Sakhalin region were less dependent on the effects of natural disasters because they had no industry, urban infrastructure, roads and bridges, agricultural land, and power plants. In the second half of the 20th – first quarter of the 21st centuries, they borrowed many components of industrial civilisation, as a result of which they are no longer able to eliminate the destruction after disasters on their own. It seems relevant, based on the concept of anthropology of catastrophes, to trace the most obvious examples of transformation of materiality, features of adaptation to negative natural and social events. In order to collect ethnographic materials on the aftermath of the flood in July 2023, field research was conducted in the city of Komsomolsk-on-Amur and in the villages of Belgo and Verkhnyaya Ekon in Khabarovsk region. The vast majority of Amur Nanais people affected by the floods did not break ties with their native culture, did not change their places of residence, and retained their crafts, household activities, subsistence technologies, arts and crafts, and musical folklore. Synthesis of the collected materials showed that the impact of the natural disaster (floods in 2013) has both negative and positive sides. The changes affected not only the sphere of materiality, but also spiritual culture, historical memory in the form of a new ethnographic museum, new mechanisms and opportunities for people’s real influence on various branches of governmenten
Природные катастрофы (землетрясения, пожары, наводнения) оказывают трансформирующее воздействие на культуру людей, вызывая не только её изменение, миграции населения и животных, но и освоение новых территорий. В традиционной культуре коренные народы Амуро- Сахалинского региона были менее зависимы от последствий природных катастроф, так как не имели промышленности, городской инфраструктуры, дорог и мостов, сельскохозяйственных угодий, энергетических установок. Во второй половине XX – первой четверти XXI вв. они заимствовали многие компоненты промышленной цивилизации, вследствие чего самостоятельно ликвидировать разрушения после катастроф они уже не в состоянии. Представляется актуальным на основе концепции антропологии катастроф проследить самые очевидные примеры трансформации материальности, особенности адаптации к негативным природным и социальным событиям. Для сбора этнографических материалов о ликвидации последствий наводнения 2013 г. в июле 2023 г. проводились полевые исследования в г. Комсомольске-на- Амуре, в селах Бельго, Верхняя Эконь Хабаровского края. Подавляющее большинство амурских нанайцев, пострадавших от наводнения, не прервали связей с родной культурой, не изменили мест проживания, сохранили промыслы, домашние занятия, технологии жизнеобеспечения, декоративно- прикладное искусство, музыкальный фольклор. Синтез собранных материалов показал, что воздействие природной катастрофы (наводнения 2013 г.) имеет как негативные, так и позитивные стороны. Изменения коснулись не только сферы материальности, но и духовной культуры, исторической памяти в виде нового этнографического музея, новых механизмов и возможностей реального воздействия людей на различные ветви властиru_RU
enen
Journal of Siberian Federal University. Сибирский федеральный университетen
indigenous peoples of Amur and Sakhalinen
natural disastersen
changing materialityen
коренные народы Амура и Сахалинаru_RU
природные катастрофыru_RU
изменение материальностиru_RU
Natural Disasters and the Changing Materiality of Indigenous Peoples of the Amur and Sakhalinen
Природные катастрофы и меняющаяся материальность коренных народов Амура и Сахалинаru_RU
Journal Articleen
Bereznitsky, Sergey V: Peter the Great Museum of Anthropology and Ethnography (Kunstkamera), RAS Saint Petersburg, Russian Federation; svbereznitsky@yandex.ruen
Березницкий, С. В.: Музей антропологии и этнографии имени Петра Великого (Кунсткамера) РАН Российская Федерация, Санкт-Петербургru_RU
792–800ru_RU
Журнал Сибирского федерального университета. 2024 17(4). Journal of Siberian Federal University.Humanities & Social Sciences 2024 17(4)en
OLIKNJ


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию