Accent Bias in ELF Context: A Scoping Literature Review (2002–2022) to Identify Ways to Global Citizenship
Автор:
Tolmacheva, Tatiana A.
Tareva, Elena G.
Толмачева, Т.А.
Тарева, Е. Г.
Дата:
2023-12Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. 2023 16(12). Journal of Siberian Federal University.Humanities & Social Sciences 2023 16(12)Аннотация:
This article centers around accent bias as language-related discrimination based
on phonological divergences. For decades, no instructional attempts have been made to
address accent bias in communication in English as a lingua franca (ELF). The UNESCO,
UN and OECD initiatives on Future of Education call us to reimagine foreign accent attitudes
in terms of global citizenship education. This review aims to analyse the current state of
accent bias in ELF context and suggest the ways to educate a globally aware ELF speaker.
For this purpose, a literature review of interdisciplinary literature (2002–2022), following
the PRISMA protocol, was carried out by analyzing articles (n=51) from two databases
available to the authors (Scopus and Google Scholar). From the results of the analysis,
several observations are made: the impact of accent bias on human rights is long-standing
and pernicious; a lack of integrated teaching effort to combat accent bias; pedagogical
implications are limited to raising awareness; dynamic, non-linear teaching model is most
relevant to encompass accentual instability and ambiguity; multicentric approach should
be implemented to ensure learners’ transition from local to global soundscape; reflexive
practices and non-competitive assessment in pronunciation instruction are required; bilingual
education should be promoted among native speakers to develop phonetic empathy and
solidarity with non-native ELF speakers in terms of Futures of Education initiative В статье рассматривается проблема акцентной дискриминации
в отношении неносителей английского языка, связанной с отклонениями
от произносительной нормы. Данное явление стало результатом многолетней
англонормативной идеологии, усиленной врожденными механизмами социальной
категоризации. Новая парадигма образования в духе глобальной гражданственности
(ООН, ЮНЕСКО, ОЭСР) призывает к переосмыслению установок прошлого. Цель
данного обзора состоит в анализе имеющихся научных данных по проблеме акцентизма
и поиске путей ее решения в практике обучения произносительной стороне речи
в целях формирования глобальной гражданственности. Данная работа выполнена
с применением протокола PRISMA на материале 51 междисциплинарного исследования
(2002–2022 гг.), извлеченного из баз данных Scopus и Google Scholar. Результаты
анализа показали высокую степень влияния акцентной дискриминации на торможение
процессов построения инклюзивного языкового пространства и ее несовместимости
с характеристиками глобального гражданина. Основываясь на полученных результатах,
был сделан ряд педагогических наблюдений: отсутствуют целенаправленные шаги
по разрешению проблемы акцентной дискриминации; образовательные подходы
имеют ограниченный характер; для взаимодействия с иностранным акцентом как
нестабильным и неоднозначным явлением требуется динамическая или нелинейная
модель обучения; необходимо применять плюрицентричный подход для расширения
представлений обучающихся о разнообразии и равностатусности глобального
фоноландшафта; требуются рефлексивные обучающие практики и разработка
вариативных, неконвенциональных способов оценивания в практике обучения
произношению; необходимо создавать условия для билингвального образования
носителей языка с целью развития акцентной эмпатии и солидарности по отношению
к неносителям