Показать сокращенную информацию

Asochakova, Valentina N.en
Chistanova, Svetlana S.en
Асочакова, В. Н.ru_RU
Чистанова, С. С.ru_RU
2023-12-12T06:02:03Z
2023-12-12T06:02:03Z
2023-12
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/152370
This article examines an element of the religious landscape of Prienisei Siberia in the 18th and 19th centuries as the decoration of Orthodox churches. During this period, the Russian Orthodox population was more than twice as large as the indigenous population. The indigenous population is the Khakasses, they are the most ancient inhabitants of the Khakass-Minusinsk territory. The iconostasis was the main ornament of an Orthodox church. The iconostasis is a wall with three doors, on which several rows of icons were placed; it separates the altar from the central part. The icon was the most convenient and understandable part of the religious cult. The Orthodox of Siberia only knew about 40 of the huge majority of the saints. In the pre-revolutionary period, several centers of iconography were formed in Siberia. The authors pay special attention to the formation of the Krasnoyarsk iconography school and the influence of the South Russian style, the St. Petersburg and Moscow art schools on it. Archive materials allow us to note the rise of folk icon-painting in the second half of the 19th century; the authors link it with the migration movement after the abolition of serfdom. An analysis of the sources leads to the conclusion that the religious landscape of the southern Prienisei region changed during this period. The need of the big region for a large number of temple and house icons was caused by the spread of Orthodoxy. This led to the emergence and development of the art of church decoration in Siberia. A regional specific of the icon painting tradition of Prienisei Siberia is the “Siberian baroque”, which is characterized by borrowing themes from Central Russian and Southern Russian icons, and producing new themes with ethnic motifs of the indigenous populationen
Данная статья исследует такой элемент религиозного ландшафта Приенисейской Сибири XVIII–XIX вв., как убранство церковных храмов. В указанный период русское православное население в два с лишним раза превышало коренное. Коренное население – хакасы, являются самым древним населением Хакасско- Минусинского края, в этногенезе хакасов принимали участие группы тюркского, кетского, самодийского и монгольского происхождения. Главным украшением православного храма был иконостас. Икона являлась наиболее удобной и понятной частью религиозного культа. Православным Сибири из громадного большинства святых было известно всего около 40. В дореволюционный период в Сибири сложилось несколько центров иконописания. Авторы уделяют особое внимание формированию красноярской школы иконописи, влиянию на нее южнорусского стиля, петербуржской, московской художественной школ. Архивные материалы позволяют отметить подъем народного иконописания во второй половине XIX в., авторы связывают его с переселенческим движением после отмены крепостного права. Анализ источников позволяет сделать вывод об изменении религиозного ландшафта юга Приенисейского края в описываемый период. Потребность огромного края в большом количестве храмовых и домовых икон была вызвана распространением православия. Это привело к появлению и развитию в Сибири искусства по изготовлению церковного убранства. Особенность иконописной традиции Приенисейской Сибири выражается в «Сибирском барокко», которое характеризуется заимствованием сюжетов среднерусских и южнорусских икон, продуцированием новых тем с этническими мотивами коренного населенияru_RU
enen
Journal of Siberian Federal University. Сибирский федеральный университетen
religious landscapeen
the Prienisei Siberia the Khakass-Minusinsk regionen
the Khakass, icon-paintingen
iconen
Krasnoyarsk school of icon paintingen
“Siberian Baroque”en
религиозный ландшафтru_RU
Приенисейская Сибирьru_RU
Хакасско-Минусинский крайru_RU
хакасыru_RU
православиеru_RU
иконописьru_RU
иконаru_RU
красноярская школа иконописиru_RU
«Сибирское барокко»ru_RU
The Iconographic Tradition of Prienisei Siberia: Notes on the History of Formation and Regional Specificsen
Иконописная традиция Приенисейской Сибири: история формирования и региональные особенностиru_RU
Journal Articleen
Asochakova, Valentina N. : Katanov Khakass State University Abakan, Russian Federation; chistanovass2417@gmail.com; ORCID: 0000-0002-5714-3729en
Chistanova, Svetlana S. : Katanov Khakass State University Abakan, Russian Federation; asocvn@mail.ru; ORCID: 0000-0003-1347-7302en
Асочакова, В. Н. : Хакасский государственный университет имени Н. Ф. Катанова Российская Федерация, Красноярскru_RU
Чистанова, С. С.: Хакасский государственный университет имени Н. Ф. Катанова Российская Федерация, Красноярскru_RU
2097–2103ru_RU
Журнал Сибирского федерального университета. 2023 16(12). Journal of Siberian Federal University.Humanities & Social Sciences 2023 16(12)en
XJAUVI


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию