Показать сокращенную информацию
Kinaesthetical Intellect As a Key-Source for Analysis Dance Works by Andrey Andrianov and Po.V.S.Tanze
Автор | Gordeeva, Tatiana V. | en |
Автор | Гордеева, Т. В. | ru_RU |
Дата внесения | 2023-03-28T07:21:31Z | |
Дата, когда ресурс стал доступен | 2023-03-28T07:21:31Z | |
Дата публикации | 2023-04 | |
URI (для ссылок/цитирований) | https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/150062 | |
Аннотация | Russian contemporary dance has been developing vigorously over the past 20 years. Its various developmental directions make it difficult for analysis: Russian critical dance discourse hasn’t fully developed yet, and the criteria used by ballet and theatre studies doesn’t seem to be applicable especially to some of the contemporary dance forms which rely primarily on the body and embodiment approach in their communication strategies. The latter ones are the focus of this article and may reveal their relevancy to the XX century’s shifted focus in aesthetic. The essence of such an aesthetic turn – kinaesthetic awareness – will be used as primarily optics to look at two works of Russian dance artists based in Moscow. The methodology strategy combines two approaches: one is based on a phenomenological reduction, to fix an almost immediate response and doesn’t take into account any other information and the other – to delve deeper to the artists’ creative practices by asking them about their attitude towards the performer-spectator communication and the role of body practices’ in the creative practices | en |
Аннотация | Развитие российского современного танца за последние 20 лет происходило настолько стремительно, что вариативность всевозможных форм, которые он принимал, затрудняет его художественный анализ. Это происходит потому, что пока еще нет сформированного дискурса о современном танце, а критерии близких форм, балетоведения и театроведения, сложно применить, если исследование касается зоны художественной коммуникации, основанной на категории телесности. В статье анализируются примеры такого взаимодействия в рамках кинестетической осознанности, которая является призмой для рассмотрения двух работ московских танц-художников: «Кровь» танцевальной компании «По.В.С.Танцы» и «ТанцТанцТанц» Андрея Андрианова. Для понимания способа осмысления создателями процесса зрительско-исполнительской коммуникации проанализированы интервью по вопросам о месте практик тела в художественном процессе | ru_RU |
Язык | en | en |
Издатель | Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University | en |
Тема | kinaesthetical intellect | en |
Тема | Russian contemporary dance | en |
Тема | dance studies | en |
Тема | somatics | en |
Тема | body awareness | en |
Тема | Russian dance performance | en |
Тема | Po.V.S.Tanze dance company | en |
Тема | Andrey Andrianov | en |
Тема | кинестетический интеллект | ru_RU |
Тема | российский современный танец | ru_RU |
Тема | танцевальные исследования | ru_RU |
Тема | российский танц-перформанс | ru_RU |
Тема | танцевальная компания «По.В.С.Танцы» | ru_RU |
Тема | Андрей Андрианов | ru_RU |
Название | Kinaesthetical Intellect As a Key-Source for Analysis Dance Works by Andrey Andrianov and Po.V.S.Tanze | en |
Альтернативное название | Кинестетический интеллект как средство анализа танц-перформансов Андрея Андрианова и танц-компании «По.В.С.Танцы» | ru_RU |
Тип | Journal Article | en |
Контакты автора | Gordeeva, Tatiana V.: Vaganova Ballet Academy St. Petersburg, Russian Federation; t-gordeeva@yandex.ru | en |
Контакты автора | Гордеева, Т. В.: Академия Русского балета имени А. Я. Вагановой Российская Федерация, Санкт-Петербург | ru_RU |
Страницы | 633–640 | ru_RU |
Журнал | Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences; 2023 16 (4) | en |
EDN | AHDRZY |