Historiosophy of K. D. Kavelin in the Context of Formational and Civilizational Approaches
Автор:
Svetlov, Roman V.
Budarina, Anna O.
Светлов, Р. В.
Бударина, А. О.
Дата:
2022-12Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences; 2023 16 (1)Аннотация:
The article aims at analyzing the specifics of the historiosophical concept of the outstanding Russian scientist K. D. Kavelin. One of the problems usually diagnosed when considering the doctrine of this thinker about the history of Russia is the impossibility of unequivocally attributing it to any of the conceptual and ideological (Westernism and Slavophilism) or philosophical and methodological (Hegelianism and Positivism) trends that existed in the scientific and social Russian environment of that time. Problematizing this research topic to a greater extent, we reveal that Kavelin’s perceptions also cannot be ‘placed’ neither in opposition to the formational and civilizational approaches, nor do they fit into various ‘palliative’ attempts to integrate these extremes. Kavelin clearly realized the impossibility of studying history in the same methodological mode in which natural processes are studied on the one hand, as well as the inapplicability of universal metaphysical principles in describing the historical movement on the other hand. It seems to us that in the study of the history of Russia, which Kavelin carried out in comparison with the history of Europe, he was close to the doctrine that is called ‘non-linear historical dynamics’ nowadays Статья имеет своей задачей проанализировать специфику
историософской концепции выдающегося российского ученого К. Д. Кавелина.
Одной из проблем, обычно диагностируемой при рассмотрении учения этого
мыслителя об истории России, является невозможность однозначно отнести его
к каким-то
из концептуально-идеологических
(западничество и славянофильство)
или философско-методологических
(гегельянство и позитивизм) трендов,
существовавших в научной и общественной российской среде того времени.
Еще более проблематизируя эту тему, мы показываем, что воззрения Кавелина
не «помещаются» также в оппозицию формационного и цивилизационного
подходов, а также в различные «паллиативные» попытки объединения этих
крайностей. Кавелин четко осознал невозможность изучения истории в том же
методологическом режиме, в котором изучаются природные процессы с одной
стороны, а также неприменимость при описании исторического движения
универсальных метафизических принципов с другой. Нам представляется, что
при исследовании истории России, которое Кавелин осуществлял в сопоставлении
с историей Европы, он был близок к той доктрине, которая в наше время получила
название «нелинейной исторической динамики»