Conflict-Generating Factors of Doctor-Patient Communication in Russian-Language Discursive Practices
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/144722Автор:
Issers, Oxana S.
Иссерс, О. С.
Дата:
2021-10Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences; 2021 14 (10)Аннотация:
The article studies the causes of conflict situations between a doctor and a patient in the communication, associated with the problems of using the language code and the compliance of communicative and ethical norms. The research focuses on conflict-generating factors caused by the violation of the patient’s right to information about the state of health, which include, in particular, the volume and details of such information, as well as the forms it was provided. Methods of verbalizing the information about the patient’s health are discussed, taking into account the requirements of accessibility and sensitivity. The author examines problematic situations caused by the «non-linguistic» nature of legal regulation in the field of doctor-patient communication. The aim of the study is to identify conflict-generating factors of communication in the medical field, which lead to a violation of not only ethical, but also legal norms of communication between doctors and patients.
The empirical base was formed by questioning the patients. The study also used blogosphere, social media materials, and personal interviews with patients. The analysis of sociolinguistic data made it possible to identify 4 conflict-generating factors: 1) the availability of information; 2) volume (details) of information, 3) delicacy / indelicacy; 4) the quality of the doctor’s feedback for the patient.
As a result of the study, conclusions were drawn that allow to linguistically interpret the communicative failure that arose in the process of communicating with the doctor. This gives reason to develop criteria for communicative violations that are potentially conflict ones and have legal effect В статье обсуждаются причины конфликтных ситуаций в общении
врача и пациента, связанные с проблемами использования языкового кода
и соблюдением коммуникативных и этических норм. В фокусе исследования
находятся конфликтогенные факторы, обусловленные нарушением права пациента
на информацию о состоянии здоровья, которые включают, в частности, объем
и состав такой информации, а также формы ее предоставления. Обсуждаются
приемы вербализации информации о состоянии здоровья пациента с учетом
требований доступности и деликатности. Автор рассматривает проблемные ситуации,
обусловленные «нелингвистическим» характером правового регулирования в сфере
общения врача с пациентом. Цель исследования – выявление конфликтогенных
факторов общения в медицинской сфере, которые приводят к нарушению не только
этических, но и правовых норм коммуникации врача с пациентом.
Эмпирическая база сформирована путем анкетирования пациентов. В исследовании
также использованы материалы блогосферы и социальных сетей и личные
интервью с пациентами. Анализ социолингвистических данных позволил выявить 4
конфликтогенных фактора: 1) доступность информации; 2) объем (состав) информации,
3) деликатность / неделикатность; 4) качество обратной связи врача с пациентом.
В результате исследования сделаны выводы, позволяющие лингвистически
интерпретировать коммуникативную неудачу, возникшую в процессе общения
с врачом. Это дает основания для разработки критериев коммуникативных нарушений,
потенциально конфликтогенных и имеющих правовые последствия
Коллекции:
Метаданные:
Показать полную информациюСвязанные материалы
Показаны похожие ресурсы по названию, автору или тематике.
-
The Communicative Norm in Russian Informal Verbal Communication: The Specificity of Child Speech
Silvestrova, Anastasiia B.; Сильвестрова, А.Б. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2019-12)The article is devoted to the analysis of the communicative norm and disorders in informal Russian verbal communication on the basis of children’s speech in conversations between children, children and parents, teenagers. ... -
Principles of Humanitarian Paradigm of Intercultural Communication Development
Budenkova, Valeria E.; Savelieva, Elena N.; Буденкова, В.Е.; Савельева, Е.Н. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-06)A serious problem of the present-day globalizing world is the inability of “unrelated” cultures to have a dialogue, which leads to many local and global conflicts, escalating tension in inter-ethnic and inter-religious ... -
Compact non-linear power amplifier for wideband underwater and underground near-field magnetic communication systems
Belyaev, B. A.; Babitskii, A. N.; Boev, N. M.; Izotov, A. V.; Sushkov, A. A.; Korolev, E. V.; Burmitskikh, A. V. (2019-04)The paper describes a non-linear power amplifier developed for mobile wideband transceivers of near-field magnetic communication systems. The power amplifier has following parameters: voltage range - up to 200 V; power ... -
Связь временной перспективы и коммуникативной активности у студентов с разным уровнем межличностной интолерантности к неопределенности
Васюра, С.А.; Рудина, К.А.; Vasyura, Svetlana A.; Rudina, Ksenia A. (Journal of Siberian Federal University. Сибирский федеральный университет, 2024-11)Актуальность исследования определяется высоким темпом жизни общества, ростом ситуаций неопределенности, в условиях которых востребованной становится личность, способная быстро реагировать на изменения, строить ... -
The Cambridge BEC as an Academic Context Model of Problematic Situations in Professional Intercultural Communication
Marina, Olga A.; Smirnova, Olga V.; Марина, О.А.; Смирнова, О.В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2016-04)The article aims at finding appropriate measurement instruments for the assessment of communication mobility (CM) development as an important component of professional intercultural communicative competence. The comparative ...