Показать сокращенную информацию
Linguocognitive Conflict of Digital and Pre-Digital Thinking in Online Educational Discourse During the Pandemic: Social Danger or a New Challenge?
Автор | Karabulatova, Irina S. | en |
Автор | Aipova, Ainash K. | en |
Автор | Butt, Saad Masood | en |
Автор | Amiridou, Stefania | en |
Автор | Карабулатова, И. С. | ru_RU |
Автор | Аипова, А. K. | ru_RU |
Автор | Бутт, С. М. | ru_RU |
Автор | Амириду, С. | ru_RU |
Дата внесения | 2021-10-22T03:29:44Z | |
Дата, когда ресурс стал доступен | 2021-10-22T03:29:44Z | |
Дата публикации | 2021-10 | |
URI (для ссылок/цитирований) | https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/144718 | |
Аннотация | The authors analyze the problems of online educational discourse in the context of the linguocognitive conflict of the «pre-digital» and «digital generations» in connection with mediated communication during the COVID‑19 pandemic. Today, society has actualized hidden socio-cultural conflicts that have increased the disharmonious influence on the implementation of online educational discourse in a situation of prolonged self-isolation and lockdowns. The authors distinguish a separate subtype of educational discourse-online educational discourse, it is the result of an interactive process of interaction of subjects in an indirect educational space of an online format, within which intercultural, interpersonal communication, a diverse verbal-paraverbal exchange of information using digital means of communication is carried out. At the same time, the possibilities of the language of the participants of educational communication are evaluated in the context of expressing their communicative intentions. The situation of the pandemic has updated the features in the decoding of information in the «digital generation». The specifics of the speech-thinking activity of the «digital generation» are a pseudo-psychopatholinguistic phenomenon, which requires new approaches to online educational discourse in the formation of competencies. The new situation requires the allocation of other parameters for the psychodiagnostics of norm and pathology in the work of the language and brain. Humanity is looking for compromises for the full-fledged formation of various competencies based on language, using online educational dialogue as optimal in terms of survival during a pandemic. The specifics of the language behavior of the «digital generation» reflect a different type of thinking than that of the representatives of the «pre-digital generation». The article reflects the results of an international study on the formation of students ‘ communicative competence using online educational discourse during the COVID‑19 pandemic | en |
Аннотация | Авторы анализируют проблемы онлайн-учебного дискурса в условиях лингвокогнитивного конфликта «доцифрового» и «цифрового поколений» в связи с опосредованной коммуникацией в период пандемии COVID‑19. Сегодня общество актуализировало скрытые социокультурные конфликты, которые усилили дисгармоничное влияние на реализацию онлайн-учебного дискурса в ситуации длительной самоизоляции и локдаунов. Авторы выделяют отдельный подтип учебного дискурса – онлайн-учебный дискурс, он есть результат интерактивного процесса взаимодействия субъектов в опосредованном учебном пространстве онлайн-формата, в рамках которого осуществляется межкультурная, межличностная коммуникация, разнообразный вербально-паравербальный обмен информацией с использованием цифровых средств коммуникации. Одномоментно оцениваются возможности языка участников учебной коммуникации в контексте выражения их коммуникативных намерений. Ситуация пандемии актуализировала особенности в декодировании информации у «цифрового поколения». Специфика речемыслительной деятельности «цифрового поколения» есть псевдопсихопатолингвистический феномен, что требует новых подходов к онлайн-учебному дискурсу при формировании компетенций. Новая ситуация требует выделения других параметров для психодиагностики нормы и патологии в работе языка и мозга. Человечество ищет компромиссы для полноценного формирования разнообразных компетенций на основе языка, используя онлайн-учебный диалог как оптимальный в условиях выживания в период пандемии. Специфика языкового поведения «цифрового поколения» отражает иной тип мышления, чем у представителей «доцифрового поколения». В статье отражены результаты международного исследования по формированию коммуникативной компетенции у студентов с помощью онлайн-учебного дискурса в период пандемии COVID‑19 | ru_RU |
Язык | en | en |
Издатель | Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University | en |
Тема | language behavior | en |
Тема | a pseudopathopsycholinguistic phenomenon | en |
Тема | communicative competence | en |
Тема | «digital generation» | en |
Тема | Russians | en |
Тема | Australians | en |
Тема | Greeks | en |
Тема | Kazakhs | en |
Тема | online-educational discourse | en |
Тема | языковое поведение | ru_RU |
Тема | псевдопатопсихолингвистический феномен | ru_RU |
Тема | коммуникативная компетенция | ru_RU |
Тема | «цифровое поколение» | ru_RU |
Тема | Россия | ru_RU |
Тема | Греция | ru_RU |
Тема | Казахстан | ru_RU |
Тема | Австралия | ru_RU |
Тема | онлайн-учебный дискурс | ru_RU |
Название | Linguocognitive Conflict of Digital and Pre-Digital Thinking in Online Educational Discourse During the Pandemic: Social Danger or a New Challenge? | en |
Альтернативное название | Лингвокогнитивный конфликт цифрового и доцифрового мышления в онлайн-учебном дискурсе в период пандемии: социальная опасность или новый вызов? | ru_RU |
Тип | Journal Article | en |
Контакты автора | Karabulatova, Irina S.: Peoples’ Friendship University of Russia Moscow, Russian Federation; Moscow Institute of Physics and Technology Moscow, Russian Federation; radogost2000@mail.ru; ORCID: 0000-0002-4228-3235 | en |
Контакты автора | Aipova, Ainash K.: Toraighyrov Pavlodar State University Pavlodar, Kazakhstan; pgu@tou.edu.kz; ORCID:0000-0002-8428-8018 | en |
Контакты автора | Butt, Saad Masood:dInstitute of Electrical and Electronics Engineers Townsville, Australia; ORCID: 0000-0002-6252-9116 | en |
Контакты автора | Amiridou, Stefania: Democritis University Komotini, Greece | en |
Контакты автора | Карабулатова, И. С.: Российский университет дружбы народов Российская Федерация, Москва; Московский физико-технический институт (национальный университет) Российская Федерация, Москва | ru_RU |
Контакты автора | Аипова, А. K.: Павлодарский государственный университет им. С. Торайгырова Павлодар, Казахстан | ru_RU |
Контакты автора | Бутт, С. М.: Прикладной институт инженеров электротехники и электроники Таунсвилл, Австралия | ru_RU |
Контакты автора | Амириду, С.: Фракийский университет им. Демокрита Комотини, Греция | ru_RU |
Страницы | 1517–1537 | ru_RU |
DOI | 10.17516/1997-1370-0836 | |
Журнал | Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences; 2021 14 (10) | en |